Ebba Busch används i bedrägeri – håll utkik efter detta

2024 09 01

Bedragare använder nu Ebba Busch (KD) för att försöka lura folk på pengar.

Bedragare blir som bekant allt bättre på att hitta olika tillvägagångssätt för att lura människor.

Artificiell intelligens gör att man kan göra det på avancerade sätt.

Nu använder bedragare Ebba Busch för att försöka lura folk på sociala medier.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

Håll utkik

I bedrägeriförsöket syns en AI-genererad video där Ebba Busch pratar om ett regeringsprojekt där svenskarna ska få investera i naturgas.

På så sätt ska man kunna tjäna pengar riskfritt och enkelt.

Videon är alltså inte riktig och det handlar om bedrägeri.

En av många

Ebba Busch är en av många kändisar som används för att lura folk.

– Det finns många videor och röstprover på kändisar, då är det lättare att göra en deepfake, säger Björn Appelgren, projekt­ledare på Internetstiftelsen, till SvD.

– När tekniken blir bättre tror jag att det kommer ta sig in i en mer privat sfär, där bedragare kan använda röst eller video på personer man känner.

Det är deepfake

Det kan vara svårt att känna igen vad som är på riktigt och vad som är fake på internet.

Sajten Säkerhetskollen förklarar.

– Begreppet deepfake kommer från en sammanslagning av två engelska ord, deep machine learning och fake, och syftar till att beskriva när man med hjälp av teknik skapar manipulerade videor, ljudklipp eller bilder som ser ut som att vara autentiska.

– Det är viktigt att förhålla sig källkritisk till det vi möts av i vår vardag och våra flöden. Bedragare utnyttjar ny teknik och sätt att kommunicera, och finns närvarande i de kanaler vi rör oss i – och AI är inget undantag.

Håll koll

Det tydligaste exemplet på att det rör sig om en deepfake-video kan vara onaturliga rörelser i ansiktet och kroppen som man kan undersöka närmare.

Hår, tänder, händer och ögon kan ofta se lite märkliga ut i de fejkade filmklippen.

– Även röster kan kopieras med hjälp av deepfake-appar eller program, exempelvis en så kallad deepfake voice generator, fortsätter Säkerhetskollen.

– Det fungerar på samma sätt som bild- och videobaserade deepfakes där AI:n istället tar in och analyserar ljudfiler av en persons röst.

Foto: N. Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen