Glatt besked för alla som betalar med kontanter

2024 08 30

En stor majoritet av Sveriges butiker tar fortfarande emot kontanter.

Det visar en färsk undersökning från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Undersökningen ”Kontanthantering i svensk detaljhandel 2024” visar att 91 procent av butikerna i sin helhet fortsatt tar emot kontanter. 

Inom dagligvaruhandel, där matbutiker och stormarknader ingår, är siffran ännu högre. Hela 97 procent av Sveriges butiker inom dagligvaruhandel erbjuder kontantbetalning.  

Det finns dessutom inga tecken på att situationen kommer förändras.  

Ytterst få butiker uppger att de i närtid har planer på att avskaffa kontantbetalning.

Av de tillfrågade butikerna är det enbart två procent som planerar att göra det inom det närmaste året, och tre procent inom 1–3 år.

– Handeln fortsätter att ta sitt ansvar i kontanthanteringsfrågan. Så länge efterfrågan bland kunderna finns kommer handeln fortsätta att tillhandahålla betalsättet. Det är viktigt, inte minst utifrån ett beredskapsperspektiv i en orolig omvärld, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.

Stora grupper väljer kontanter

Enligt undersökningen väljer cirka 10 procent av kunderna att betala med kontanter under en ”normal dag”.

– Det måste poängteras att stora grupper i samhället fortsatt är beroende av att använda kontanter för att göra sina dagliga inköp. Siffrorna som nu publiceras är ett tydligt kvitto på att handeln möter upp den efterfrågan som uppenbart finns, säger Bengt Nilervall och tillägger:

– För en ökad inkludering på sikt krävs dock att både banker och andra betaltjänstleverantörer också måste utveckla och anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Vi måste arbeta tillsammans.

Statlig kontantutredning

I början av året tillsatte regeringen en statlig kontantutredning. Syftet med utredningen är att se över kontanternas ställning i samhället, bland annat ska utredningen undersöka möjligheten att göra kontanta betalningar för livsnödvändiga varor såsom läkemedel, livsmedel och drivmedel. 

Svensk Handel är en av flera aktörer som medverkar i kontantutredningen. Organisationen betonar att staten måste bidra om kontantkraven ökar på butiker.

– Om staten ställer krav på marknadsaktörer att utföra samhällsviktiga kontanttjänster, som dessutom saknar kommersiell bärkraft måste den också öka sitt ansvar för att upprätthålla och finansiera kontanthanteringen i framtiden. Annars går ekvationen inte ihop, säger Bengt Nilervall.

Foto: Jens Lindström MSB

Text: Redaktionen


Svensk solcellsjätte går i konkurs

2024 08 30

Ett av Sveriges största solcellsföretag går i konkurs.

Beskedet är en större smäll i den svenska solcellsbranschen och kan nu riskera att drabba flera privatkunder.

Det är Solcellen Sverige AB, mer känt som Solcellen.nu, som kastar in handduken, enligt Bolagsverket. 

Konkursen inleddes nu i veckan.

Omsätter 200 miljoner

Solcellen Sverige AB grundades 2016 och är hemmahörande i Österbybruk i Uppsala län.

Företaget omsätter 200 miljoner årligen och beskrivs som ett av Sveriges största solcellsföretag.

– Vi har sedan starten hunnit med att installera flera tusen solcellsanläggningar och har på så sätt skaffat oss ovärderlig rutin i en annars ung bransch, framhåller företaget på sin hemsida.

Kunder bekymrade

Efter åtta år i branschen har dock den initiala succén vänt.

På sociala medier har nyheten väckt mängder med reaktioner bland konsumenter.

– Aha misstänkte det… de har inte svarat på mail eller telefon. “Vi har stängt” säger telefonsvararen, skriver en användare i gruppen “Vi som har Solel” med tiotusentals medlemmar.

– Alla dessa konkurser. Därför jag handlade solceller dyrt från Eon för flera år sedan, skriver en annan.

– Kan inte vara lätt att sälja solceller nu med dagens låga elpriser, framhålls i en annan grupp för kunder till elbolaget Tibber.

– Trist… Betyder det att man får ta över sin egen anläggning nu? frågar sig en person.

LÄS MER: Solcellstrend i Europa – inte tillåtet i Sverige

Tuff månad

Solcellsbranschen har generellt en tuff månad bakom sig.

I början av augusti meddelades att den amerikanska energijätten Sunpower, vars solcellstillverkning ansetts vara världens bästa, ansökt om konkurs.

År 2020 avbröt Sunpower tillverkningen för att fokusera helhjärtat på solcellsinstallationer till kommersiella fastigheter och bostäder.

Beslutet visade sig vara ett snedsteg.

– Inflation och höga räntor ökade kostnaderna för konsumenterna. Under tiden hindrade företagets egna beslut dess verksamhet, rapporterade nyhetsbyrån Bloomberg vid tillfället.

I Sverige bedriver Sunpower verksamhet via SunnyFuture, som är den enda auktoriserade Sunpower-installatören i Sverige.

Foto: M Winkler

Text: Redaktionen


Populär skokedja lämnar Sverige – stänger alla butiker

2024 08 28

Skokedjan Foot Locker lägger ner verksamheten i Sverige.

Den amerikanska kedjan stänger samtliga butiker i Sverige, rapporterar Bloomberg.

Foot Locker har tre butiker i Sverige. 

Två av dem finns i Stockholm. Den tredje finns i Malmö.

Förutom de fysiska butikerna så stängs även webbutikerna.

Beslutet gäller även för Sydkorea, Danmark och Norge.

Över 2 500 butiker

Foot Locker är en av världens största återförsäljare av sportskor och kläder.

Kedjan har mer än 2 500 butiker över hela världen.

– Endast de bästa, mest relevanta och spännande produkterna någonsin får stå på Foot Lockers hyllor och i deras onlinekataloger. Oavsett om du är en långvarig hängiven sneakersälskare eller tillfälligt letar efter ett par fräscha nya skor, hittar du dem hos Foot Locker, framhåller skokedjan på sin hemsida.

Exempel på varumärken som går att hitta hos Foot Locker är Nike, New Balance, Adidas, Puma, The Jordan brand, Converse, Asics, Hoka, Reebok, Vans, Timberland, UGG.

Ökar efter trasslig period

Beskedet om verksamheten i Sverige kommer samtidigt som Foot Locker redovisar sitt resultat för tredje kvartalet 2024.

Skoförsäljaren ökade försäljningen med 2,6 procent och omsättningen steg med 1,9 procent till 1 896 miljoner dollar, uppger Bloomberg.

Ett välkommet besked för kedjan som redovisat röda siffror fem kvartalsrapporter i rad.

– Trots det visar det senaste resultatet att kunderna kommer tillbaka till en kedja som kämpat för att locka tillbaka dem, skriver nyhetsbyrån.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen