Kontroversiellt besked om svenska kor – ”en sorglig dag”

2024 08 29

– Det här är en sorglig dag för svenskt djurskydd.

Det säger djurrättsorganisationen Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall efter att utredningen ”Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd” överlämnats till regeringen.

Utredningen tillsattes av regeringen i början av 2023. Ett av förslagen som utredaren Elisabeth Nilsson har undersökt är att slopa kornas betesrätt – det vill säga att korna enligt lag har rätt att vistas utomhus och beta gräs på sommaren.

Nu står det klart att 80 procent av Sveriges mjölkkor kor kan låsas in på heltid.

Regeringens utredare föreslår att betesrätten slopas för kor som hålls i lösdrift, vilket motsvarar åtta av tio kor i Sveriges mjölkfabriker.

– Konkurrenskraften inom mjölkproduktionen är inte tillräckligt bra, säger Elisabeth Nilsson på en pressträff.

”Borde inte ens diskuteras”

Camilla Bergvall reagerar med bestörtning på beskedet.

– Det här är en sorglig dag för svenskt djurskydd. Sveriges djurskyddslag slår fast att djur har rätt att kunna bete sig naturligt, så betesrätten borde inte ens diskuteras, men jag upphör aldrig att förvånas över vad politiker är beredda att genomföra i konkurrenskraftens namn.

Syftet med att slopa betesrätten är att stärka konkurrenskraften hos svenska livsmedelsproducenter.

Att svensk livsmedelsproduktion inte växer i tillräcklig takt och samtidigt möter konkurrens från andra länder är ett stort problem, enligt Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

– Sverige är det enda EU-landet som har en generell beteslagstiftning för alla mjölkkor. Ungefär hälften av de mejeriprodukter vi konsumerar i Sverige är importerade och den negativa trenden fortsätter tyvärr.  För att producera mer mjölk behövs en beteslag som möjliggör expansion och utveckling, framhåller organisationen på sin hemsida.

LRF påpekar dock att en ny beteslag aldrig får ske "på bekostnad av försämrad djurvälfärd".  

Camilla Bergvall är övertygad om att slopad betesrätt kommer påverka kornas hälsa negativt. 

–  Alla som har sett kor på bete förstår att det är en del av deras naturliga beteende och något som de mår bra av och behöver, oavsett om korna hålls uppbundna eller i lösdrift utanför betessäsongen. Det har också visats i forskning. Djurens Rätt arbetar för att beteskravet ska behållas för alla kor och att även kalvar och tjurar ska omfattas. Beteskravet borde utvecklas, inte avvecklas, och det är tydligt att det finns en stark opinion för det.

80 000 underskrifter

Djurens Rätt och andra organisationer har startat en namninsamling mot förslaget. Den har i dagsläget 80 000 underskrifter. Namninsamlingen ska överlämnas till landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) inom kort. 

– Nu förväntar jag mig att de partier som värnar svenskt djurskydd höjer sina röster ordentligt, och jag hoppas att de regeringspartier som inte varit drivande i att tillsätta den här utredningen vågar dra i bromsen nu, säger Camilla Bergvall. 

Foto: Rose D resp A. Azabache

Text: Redaktionen


Skatteverket har inlett massutskick – “svara snabbt”

2024 11 12

Skatteverket har nu fått iväg omkring 150 000 brev till svenska hushåll.

Det bekräftar Tobias Wijk, verksamhetsstrateg på Skatteverket, i ett uttalande på måndagen.

Ytterligare 350 000 kan förvänta sig att ett brev ramlar in från myndigheten det kommande året.

Utskicken är en särskild satsning från Skatteverket där man ämnar att försöka klämma åt folk som otillåtet försöker skriva sig på andra människors adresser.

– Vi har faktiskt skickat ut lite drygt 150 000 brev här sedan i juni, säger Tobias Wijk till Sveriges Radio.

Obehag för den enskilda

Breven skickas när någon ändrar sin adress till en ny där det redan bor någon annan. Den som bor på den nya adressen ska då bekräfta att flytten stämmer eller varna Skatteverket att någonting lurt pågår.

– Omkring 4 000 har sagt att det här stämmer nog inte, säger Tobias Wijk.

Skatteverket understryker att myndigheten främst ser till det obehag som kan uppstå för den enskilda när någon försöker skriva sig på dennes adress.

– Men för den som felaktigt lämnar en uppgift om en sådan här anmälan är det ju i grund och botten ett folkbokföringsbrott, det vill säga då kan en brottsanmälan lämnas för att man lämnat felaktiga uppgifter, säger Tobias Wijk till radion.

"Svara så snabbt som möjligt"

Omkring 1,5 miljoner flyttanmälningar registreras hos Skatteverket varje år.

Av dessa uppskattar Skatteverket att brev kommer att skickas till ungefär en tredjedel, det vill säga totalt 500 000.

Och den som får brevet ska svara snabbt.

Tre arbetsdagar har man på sig. 

– Vi vill gärna uppmana den som får brevet från oss att svara på det så snabbt som möjligt. Vi vill även uppmana den som flyttar att alltid vara ute i god tid med sin flyttanmälan, sade Cajsa Toresten, samordnare på Skatteverket, tidigare i år.

"Kan finnas hotfull situation"

Förändringen kommer efter att det tidigare bland annat uppmärksammats att kriminella skriver sig på andra personers adresser utan tillåtelse.

Exempelvis skrev sig en brottsmisstänkt person på en bostad som tillhörde ett äldre par förra hösten.

– När vi får tips om att personer medvetet skriver sig på fel adress och det kan finnas en hotfull situation så prioriteras det högt, sade Pontus Hesselheim, sektionschef på Skatteverket, till SVT vid tillfället.

Brevet om att någon anmält flytt kommer att skickas digitalt till den som har digital brevlåda.

Har man inte det skickas istället brevet i pappersform med den vanliga posten. Vid det senare scenariot har man sex arbetsdagar på sig att svara istället för tre, eftersom pappersposten tar längre tid.

Foto: Magnus D, Skatteverket

Text: Redaktionen


I DAG MÅNDAG: Postnord varnar alla som handlar på nätet

2024 11 11

I dag, den 11 november, drar e-handelns högsäsong igång på riktigt.

Reafesten inleds med ”Singles Day” som äger rum under måndagen. 

Några veckor senare, den 29 november, är det dags för årets största shoppingevent, Black Friday.

Under reaperioden ökar antalet onlinebeställningar hos olika butiker.

Det innebär också att bedrägeriförsöken skjuter i höjden.

Nu går Postnord ut med en skarp uppmaning till alla som handlar på nätet. Konsumenter uppmanas att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Enligt företaget utnyttjar bedragarna konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De försöker vilseleda genom att utge sig för att representera Postnord eller andra logistikföretag.

Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord, konstaterar att reaperioder innebär ökade risker.

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam.

Ladda ner appen

Det kan vara svårt att urskilja vad som är bedrägeriförsök eller äkta meddelande. 

Postnord uppmanar konsumenter att använda företagets app för att hålla koll på sina paket och minska risken för bedrägerier.

Den som känner sig osäker kan även kontakta företagets kundservice.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, säger Alexis Larsson.

Nio uppmaningar

Postnord uppmanar konsumenter att tänka på följande saker för att undvika bedrägerier:

- Använd Postnords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

- Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från Postnord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

- Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

- Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

- Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

- Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

- Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

- Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Foto: Kristoffer Samuelsson Postnord

Text: Redaktionen