Svenskt sjukhus i blåsväder – opererade bort fel kroppsdel

2024 08 29

Ett misstag begicks när en cancersjuk patient skulle opereras i Trollhättan.

Incidenten ägde rum på Norra Älvsborgs Länssjukhus, Näl, i Västra Götaland.

Patienten, som led av tjocktarmscancer, hade fått operationstid för att ta bort den tumör som satt i samma tarm.

Men under operationen skedde ett ovanligt missförstånd och fel del av tjocktarmen togs bort, rapporterar Ttela.

Misstogs för avföring

Att operera bort tjocktarmstumörer är ett vanligt ingrepp på sjukhuset.

Det som föranledde misstaget var att en mag- och tarmspecialist hade märkt ut tumören med bläck under röntgen för att kirurgen skulle veta vilken del som skulle bort.

“Tatueringen” förväxlades dock med mörkfärgad avföring, vilket alltså ledde till att man tog ut en annan del än den med tumören.

Ärendet var enligt sjukhuset särskilt komplicerat och händelsen betraktas som mycket sällsynt och ovanlig.

– Att fel del av tarmen opereras bort kan hända men då är det viktigt att kirurgen under operationen säkerställer att de har fått bort tumören, säger Jesper Swärd, chefsläkare på Näl, till lokaltidningen.

Upptäckte i efterhand

En sådan koll gjordes dock inte i det aktuella fallet. Misstaget upptäcktes först efter att patienten vaknat.

Någon medicinsk risk för patienten ska inte ha förekommit, men sjukhuset tar ändå händelsen på allvar och anmäler sig själva nu till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, enligt lex Maria.

– Det har sannolikt berott på att kirurgerna inte har varit med om en sådan här situation tidigare och att man helt enkelt inte insåg att detta kunde hända, förklarar Jesper Swärd.

Så fungerar lex Maria

Syftet med lex Maria är att vården ska lära sig av sina misstag.

Anmälningarna ska enligt lag genomföras vid händelser som har medfört eller hade kunnat medföra allvarlig vårdskada.

– Lex Maria-anmälans primära syfte är att få till stånd en objektiv utredning om anledningen till en inträffad allvarlig skada eller uppkommen risk för sådan, för att därigenom förebygga att liknande händelser inträffar i framtiden. 

– Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller dess anhöriga/närstående) genom utredningen, så långt det är möjligt, ska få klarhet i vad som faktiskt inträffat.

Foto: Västra Götalandsregionen

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 18

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen


Andersson till attack – ”Har tappat kontrollen”

2025 08 18

Magdalena Andersson (S) går till angrepp mot Ulf Kristersson (M).

På måndagseftermiddagen uttrycker Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson stort missnöje gentemot Sveriges statsminister.

Andersson anklagar Kristersson för att ha tappat kontrollen över sin regering.

Hon pekar på vad hon menar är en splittring gällande arbetskraftsinvandring och Israel, rapporterar Expressen.

“Har tappat kontrollen”

Ebba Busch (KD) och Maria Malmer Stenergard (M) har anklagats för olika linjer vad gäller Israelpolitiken.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard har därför kallats till utrikesutskottet för att klarhet ska bringas i frågan.

– Det är en kritisk period just nu, då är det viktigt för Sverige att vi kan vara en stark internationell röst, säger nu Magdalena Andersson.

– Men det blir svårt när statsministern uppenbart inte har kontroll över regeringens politik.

“Helt unikt”

Andersson menar även att Ulf Kristersson duckar frågor gällande ämnet, och att det ger en dålig internationell bild av Sverige.

– Att vice statsministern och statsministern driver olika linjer i en viktig utrikespolitisk fråga, det är helt unikt, säger hon.

Statsministern har ännu inte svarat på kritiken från Socialdemokraternas partiledare.

“Jag driver linjen”

Malmer Stenergard har själv sagt att det är hon som driver regeringens utrikespolitiska linje.

– Jag företräder regeringens politik som utrikesminister, och den är samordnad och tydlig, har hon sagt till TV4.

– Sen får enskilda partier också driva egna frågor, men den linjen som jag driver är den samordnade linjen.

Inte bara Andersson

Tidigare på måndagen har även Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt framfört liknande kritik.

Hatt kritiserar regeringen för vad hon menar är en otydlig Israelpolitik.

– Vice statsministern säger en sak och utrikesministern säger någonting annat. Nu behöver statsministern sätta ner foten och tydliggöra regeringens och Sveriges hållning, säger C-ledaren till SR Ekot.

Foto: Socialdemokraterna

Text: Redaktionen