Nya villkor för kunder som handlar på Ikea

2024 08 28

Ikea byter ut sitt betalningssystem och inför därmed nya villkor både online och i fysiska butiker.

Skiftet medför flera förändringar när det gäller möbeljättens översikt av kundernas betalningar.

Från och med nu kommer Ikea att kunna samla in betalningsuppgifter från samtliga försäljningar till en och samma plattform.

Det innebär att företaget kan identifiera shoppingbeteenden över flera kategorier på ett enklare och mer effektivt sätt.

Så påverkas kunderna

Företaget bakom det nya betalningssystemet är den nederländska teknikjätten Adyen, som beskriver sig som ledande i sin bransch.

Samarbetet kommer att implementeras med Ikea över hela världen.

En direkt förändring för folk som handlar i varuhusen blir att de nya villkoren kommer att leda till bättre betalningsupplevelser och att trogna konsumenter i större utsträckning kan komma att belönas för sin lojalitet.

De nya villkoren kommer också att innebära nya kundinsikter, menar Adyen.

– Vi är stolta över att samarbeta med Ikea-verksamheten för att hjälpa till att skala upp deras arbete med att förstå sina kunder och de beteenden som leder till långsiktiga relationer med det ikoniska varumärket, säger Tobias Lindh, vd på Adyen Nordics & Baltics.

Flera nyheter

Förändringen är en av flera som Ikea presenterat nyligen.

Häromdagen gick företaget ut och lanserade en ny plattform där folk kan sälja begagnade Ikea-möbler.

Satsningen beskrivs som en konkurrent till exempelvis Blocket och Tradera och startas inledningsvis upp i Madrid och Oslo.

– Vi befinner oss i en position på Ikea där vi kan göra mer avancerade och häftiga saker. Det finns ett otroligt självförtroende inom företaget att utvecklas digitalt, säger Jesper Brodin, som är vd för Ikeas fastighetsbolag Ingka, till Financial Times.

Fakta Ayden:

  • Grundades 2006 i Nederländerna
  • Arbetar med målet att “förenkla betalningar"
  • Har 27 kontor över hela världen, bland annat i Stockholm
  • Över 4 000 medarbetare från över 115 länder
  • 970,1 miljarder euro i transaktionsvolym under 2023
  • Samarbetar redan med företag som Spotify, Elgiganten, H&M, 7Eleven och Viaplay

Källa: Ayden

Foto: Ikea, pressbild

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen