Mystiskt problem – drabbar många med Telenor och Tele2

2024 08 27

En omfattande störning har slagit till mot Telenor och Tele2.

Problemen upptäcktes i Göteborg redan under gårdagen.

Ett större antal användare till de två telekombolagen, som använder sig av samma nät, kunde varken ringa eller surfa.

På tisdagsmorgonen är problemet fortfarande inte löst, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är tyvärr en ganska stor driftstörning av ovanligt slag, betonade Boel Bengtsson som är presschef på Telenor igår för tidningen.

Ingen förklaring

Enligt Telenor var ett större utrymme, som i sin tur styr omkring 50 basstationer, utan ström.

På måndagskvällen skulle ett reservkraftverk ha startat igång mobilnätet igen, men det kommer alltså fortsatt in rapporter om problem.

Vad driftstörningar beror på finns det just nu ingen förklaring till. Något strömavbrott pågår inte och det finns inget oväder heller som kan ha påverkat.

– Vi vet inte vad det här beror på. Det är flera olika experter på plats som felsöker, och vi har inte fått besked om hur lång tid det kan ta, säger Boel Bengtsson.

Jobbar just nu

Telenor bekräftar på tisdagen att störningarna är pågående.

– Just nu kan det vara problem att surfa eller ringa via mobiltelefon eller ringa via bredbandet i Göteborg, framhåller telekomjätten på sin hemsida.

Problemet beskrivs som en “större störning".

– Våra tekniker jobbar med att lösa problemet så snabbt som möjligt för att du ska kunna ringa och surfa så snart som möjligt igen. 

Enligt Telenor förväntas driftstörningen vara löst vid 10-tiden på tisdagen.

Inte lika illa som i våras

För närvarande finns det inga uppgifter om att fler städer än Göteborg ska ha påverkats i lika stor utsträckning.

I våras drabbades Telenor av en ännu större driftstörning när till och med sjukvårdsupplysningen 1177 påverkades.

Flera kommuner, även då i Västra Götaland, kunde inte heller använda telefontjänsterna vid tillfället.

Fakta Telenor Sverige AB:

  • Täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning
  • Tillhandahåller 3 miljoner mobilabonnemang
  • 700 000 fiber- och bredbandskunder
  • 500 000 tv-kunder
  • Omsätter 12,6 miljarder kronor
  • Cirka 1 600 anställda
  • Totalt 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien
  • Hela Telenorkoncernen omsätter cirka 80 miljarder norska kronor
  • Noterade på Oslo Börs

Källa: Telenor

Foto: Sarah B

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Varningssystem införs i hela Sverige – från och med 2026

2025 04 10

I dag utfärdas så kallade VMA (viktigt meddelande till allmänheten) vid krissituationer i Sverige.

VMA består av meddelanden i radio och tv samt mobiltelefoner, och kan ibland föregås av utomhussignalen ”Viktigt meddelande”.

Men systemet är inte tillräckligt omfattande, enligt regeringen. 

Från och med 2026 kommer VMA-systemet att kompletteras med ett helt nytt varningssystem, rapporterar SVT med hänvisning till regeringskällor.

Det nya varningssystemet bygger på så kallad ”cell broadcast-teknik” – en digital teknik som används för att skicka textmeddelanden till mobiltelefoner.

”Dragit lärdomar från kriget”

Den nya tekniken ska inte ersätta VMA-systemet, utan ska fungera som ett komplement för att försäkra att varningarna når ut till så många personer som möjligt.

– Regeringen har bland annat dragit lärdomar från kriget i Ukraina, där man använder flera typer av varningar samtidigt för att nå ut, rapporterar SVT.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Post- och Telestyrelsen (PTS) har fått i uppdrag att ta fram det nya systemet som kallas för ”SE Alert”.

Peter Norlander, enhetschef på MSB, har tidigare uttalat sig om den nya tekniken.

– Cell broadcast skulle ge oss möjlighet att använda ytterligare en kanal, har han sagt till SVT.

Kritik mot VMA-systemet

VMA-systemet har kritiserats för sina långsamma utskick.

När vattenparken Oceana brann ner i februari 2024 skickades 130 000 varningsmeddelande till människor i närliggande områden. För många personer dröjde det flera timmar innan meddelandena dök upp i telefonen.

Fakta VMA

VMA används exempelvis vid:

  • olyckor och allvarliga händelser, till exempel gasutsläpp eller brand med giftig rök
  • svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner, till exempel nedfall av radioaktiva ämnen eller problem med att nå 112
  • krishantering inför och i samband med extraordinära händelser, till exempel förestående dammhaveri eller sabotage mot dricksvattenförsörjningen

Källa: MSB

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 10

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen