Läkare: Folk blir sjuka av elbilar – många drabbade av samma åkomma

2024 08 22

Folk som kör elbil blir sjuka i större utsträckning än de som inte kör elbil.

Det menar danska läkare som vittnar om att problemet är anmärkningsvärt stort.

Symtomen är bland annat yrsel, huvudvärk eller illamående.

Det handlar om åksjuka – och i Danmark undersöks frågan till och med av landets främsta sjukhus Rigshospitalet.

Mads Klokker, chef för avdelningen Centrum för hörsel och balans, bekräftar att man kan bli mer sjuk av att köra eller åka i en elbil jämfört med en som drivs av fossila bränslen.

– Ja, som människan är just nu, säger han till TV2.

Polisen drabbad

Therese Ovesen, professor i öron-, näs- och halssjukdomar vid Regionshospitalet Gødstrup, delar bilden.

Hon upplever en klart ökat trend av åksjuka bland folk med elbil.

– Det gör jag definitivt. I ganska stor utsträckning till och med. Och jag har kanske särskilt hört om det i professionella sammanhang, säger professorn till den danska tv-kanalen.

Till och med polisen klagar på samma sak, som nu har inlett ett samarbete med sjukvården för att lösa problemet.

Förra året köpte myndigheten in tio nya elbilar. En av slutsatserna var tydlig, enligt Rikspolisens chef Jens Yndgaard.

– Vi har upplevt att det är högre förekomst av åksjuka när man kör elpatrullbil jämfört med motsvarande fossildrivna patrullbilar, säger han.

Här är förklaringen

Det finns flera anledningar till att åkomman är vanligare i elbilar. Förklaringen består i en kombination av elbilens köregenskaper tillsammans med vårt balansorgan i innerörat.

– Det är den våldsamma accelerationen och de onaturliga rörelserna som vi inte har lärt oss tidigare, säger Mads Klokker.

Han pekar även på avsaknaden av ljudet och information från skärmar som någonting den mänskliga kroppen inte har vant sig vid i bilen än.

LÄS MER: Oväntad effekt sker med folk som kör elbil

Letar behandling

Ett treårigt forskningsprojekt har nu inletts på Rigshospitalet för att öka kunskapen om åksjuka.

Förhoppningen är att hitta fler behandlingsmetoder så att färre drabbas.

Samtidigt är även branschen medveten om utmaningarna och arbetar med att försöka anpassa elbilarna efter omständigheterna, till exempel genom mjukare acceleration eller styrning.

Foto: D. von Diemar

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2024 08 21

Under veckan kommer fler poliser att synas på vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell insatsvecka mellan 19 och 25 augusti.

Extra stort fokus kommer läggas på hastighetskontroller i tätbebyggda områden.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor. Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Det säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen, i ett uttalande.

”Skillnad mellan liv och död”

Hastighetsöverträdelser i tätbebyggda områden kan få ödesdigra konsekvenser, även vid platser där hastighetsbegränsningarna redan är relativt låga. 

Utanför skolor och andra platser där många personer rör sig är det vanligt med hastighetsbegränsningar på 30 km/h. Hastighetsbegränsningen gör det möjligt för bilister att hinna reagera i tid och sänka farten eller stanna bilen helt om det skulle behövas.

Hastighetsöverträdelser får stor påverkan på olycksrisken. Redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än dubbelt så lång.

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Fakta: Polisens insatsvecka i trafiken

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år. Syftet är att kraftsamla resurser och för att göra samstämmiga kontroller i hela EU. 

- Trafikveckan med fokus på hastighetskontroller i tätbebyggda områden pågår mellan 19–25 augusti.

- Under årets resterande insatsveckor ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik. Självklart arbetar polisen i trafiken alla andra veckor på året också.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Biljätte tvärvänder om elbilar

2024 08 22

Den amerikanska biltillverkaren Ford drar i nödbromsen.

Biljätten skruvar ned sin stora satsning på elbilar med omedelbar verkan.

Det rapporterar CNN med hänvisning till ett färskt pressutskick från Ford.

Enligt nyhetskanalen går biltillverkaren fram med två stora förändringar gällande elbilar.

För det första lägger Ford ner planerna på att lansera en elektrisk suv och en serie av nästa generations elektriska pickups. Fordonen kommer ersättas med hybridmodeller – det vill säga fordon som har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer och batterier som hjälper till att driva bilen.

För det andra meddelar Ford att endast 30 procent av bolagets årliga investeringar kommer att gå till elbilar.

– Det är en minskning med 10 procent, rapporterar CNN.

Förändringarna kommer kosta Ford uppemot 1,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 15 miljarder kronor.

Fortsätter tillverkningen

Ford kommer fortsätta att tillverka elbilar men i en långsammare takt.

En elektrisk van kommer lanseras 2026 följt av en elektrisk lastbil 2027.

– Som det näst största amerikanska elfordonsmärket har vi lärt oss vad kunderna värdesätter och vill ha, och vad som krävs för att matcha de bästa i världen. Vi har tagit fram en plan som ger våra kunder maximala valmöjligheter och som spelar till våra styrkor, säger Fords vd Jim Farley i ett uttalande.

– Vi är fast beslutna att skapa långsiktigt värde genom att bygga en konkurrenskraftig och lönsam verksamhet.

Förhoppningen: Lägre batterikostnader

Fords nya elektriska lastbil, som når marknaden om cirka tre år, beskriver Jim Farley som ”banbrytande”.

Lastbilen kommer ha en kraftigt förbättrad räckvidd, enligt vd:n.

– Förbättringarna som vi planerar att göra för batteritillverkning kommer att bidra till att sänka kostnaderna. Ett prisvärt elfordon börjar med ett prisvärt batteri. Om du inte är konkurrenskraftig på batterikostnaden är du inte konkurrenskraftig överhuvudtaget, säger Farley.  

Foto: H. Kundi

Text: Redaktionen