Läkare: Folk blir sjuka av elbilar – många drabbade av samma åkomma
2024 08 22
Folk som kör elbil blir sjuka i större utsträckning än de som inte kör elbil.
Det menar danska läkare som vittnar om att problemet är anmärkningsvärt stort.
Symtomen är bland annat yrsel, huvudvärk eller illamående.
Det handlar om åksjuka – och i Danmark undersöks frågan till och med av landets främsta sjukhus Rigshospitalet.
Mads Klokker, chef för avdelningen Centrum för hörsel och balans, bekräftar att man kan bli mer sjuk av att köra eller åka i en elbil jämfört med en som drivs av fossila bränslen.
– Ja, som människan är just nu, säger han till TV2.
Polisen drabbad
Therese Ovesen, professor i öron-, näs- och halssjukdomar vid Regionshospitalet Gødstrup, delar bilden.
Hon upplever en klart ökat trend av åksjuka bland folk med elbil.
– Det gör jag definitivt. I ganska stor utsträckning till och med. Och jag har kanske särskilt hört om det i professionella sammanhang, säger professorn till den danska tv-kanalen.
Till och med polisen klagar på samma sak, som nu har inlett ett samarbete med sjukvården för att lösa problemet.
Förra året köpte myndigheten in tio nya elbilar. En av slutsatserna var tydlig, enligt Rikspolisens chef Jens Yndgaard.
– Vi har upplevt att det är högre förekomst av åksjuka när man kör elpatrullbil jämfört med motsvarande fossildrivna patrullbilar, säger han.
Här är förklaringen
Det finns flera anledningar till att åkomman är vanligare i elbilar. Förklaringen består i en kombination av elbilens köregenskaper tillsammans med vårt balansorgan i innerörat.
– Det är den våldsamma accelerationen och de onaturliga rörelserna som vi inte har lärt oss tidigare, säger Mads Klokker.
Han pekar även på avsaknaden av ljudet och information från skärmar som någonting den mänskliga kroppen inte har vant sig vid i bilen än.
LÄS MER: Oväntad effekt sker med folk som kör elbil
Letar behandling
Ett treårigt forskningsprojekt har nu inletts på Rigshospitalet för att öka kunskapen om åksjuka.
Förhoppningen är att hitta fler behandlingsmetoder så att färre drabbas.
Samtidigt är även branschen medveten om utmaningarna och arbetar med att försöka anpassa elbilarna efter omständigheterna, till exempel genom mjukare acceleration eller styrning.
Foto: D. von Diemar
Text: Redaktionen