Populär butikskedja nära att bli uppköpt

2024 08 20

En butikskedja med flera affärer i Sverige står inför en stor förändring.

Det rör sig om den välkända butikskedjan 7-Eleven som snart kan få nya ägare. 

Japanska Seven & i Holdings, som äger 7-Eleven, har mottagit ett bud värt 38 miljarder dollar, motsvarande cirka 390 miljarder kronor.

Bakom budet står den kanadensiska närbutiksjätten Alimentation Couche-Tard, som bland annat äger Circle K.

Seven & i Holdings uppger att man överväger budet.

– En särskilt tillsatt kommitté har för avsikt att genomföra en snabb, noggrann och omfattande granskning av förslaget, framhåller bolaget i ett uttalande.

60 miljoner korvar

Om affären går igenom utökar Alimentation Couche-Tard sin verksamhet ordentligt. I dag har 7-Eleven 56 000 butiker över hela världen.

– Varje år säljs 20 miljoner pizzor, 60 miljoner korvar och, om du skulle rada upp alla bananer som säljs på 7‑Eleven, når du hela vägen från Dallas till New Delhi i Indien, skriver kedjan på sin hemsida.

I Sverige har 7-Eleven 90 butiker.

Det är oklart hur de påverkas av Circle K-ägarens eventuella övertagande. 

Fakta: 7-Eleven

- 7-Eleven grundades i Dallas, USA 1927 av Joe C Thompson.

- Joe C Thompsons affärsidé var ursprungligen att sälja isblock i en tid då det inte fanns några kylskåp. Men ganska snart insåg han att det som verkligen behövdes var en butik med generösa öppettider, där man kunde köpa allt man behöver, som bröd, mjölk och ägg. De nya öppettiderna gav namn åt butikerna som snabbt växte på den amerikanska marknaden.

- I mars 1984 öppnade 7-Eleven sin första butik i Sverige på Tomtebogatan i Stockholm. Från början såldes mest korv och basvaror. Idag erbjuder butikskedjan allt från egengjorda baguetter och frallor, brownies, kaffe och bullar – till sallader och wraps.

Källa: 7-Eleven

Foto: 7-Eleven

Text: Redaktionen


JUST NU: Valuta störtdyker i värde – inte hänt på sju år

2025 11 05

En av världens mest hajpade valutor sjönk kraftigt under tisdagskvällen.

För första gången sedan i somras har bitcoin, den kända digitala valutan utan central styrning, sjunkit under 100 000 dollar.

Det är under det som experter beskriver som en “viktig psykologisk gräns”, rapporterar E24.

– Gränsen är psykologiskt viktig för många investerare. Om priset faller under kan fler välja att sälja. Samtidigt kan nivån ses som en köpmöjlighet för mer tålmodiga investerare, säger Mads Eberhardt, kryptovalutaanalytiker på den nordiska kryptobörsen Firi, till den norska affärstidningen.

Första gången på sju år

Den fortsatta nedgången kommer efter att bitcoin avslutat oktober med ett fall på nästan fem procent.

Det är första gången som valutan visat upp ett negativt resultat i oktober sedan 2018. Den sju år långa “lyckomånaden” är därmed slut, konstaterar tidningen.

Nu fruktar experter att kryptomarknaden närmat sig kulmen.

– Många på marknaden är nervösa över om vi står inför ytterligare en fyraårscykel. Historiskt sett har kryptomarknaden, inklusive bitcoin, nått en topp vart fjärde år, följt av en korrigering, säger Mads Eberhardt.

"Oron spiller över"

Enligt Mads Eberhardt är det främst osäkerheten kring den amerikanska centralbankens räntebana och effekten av den pågående nedstängningen av statsapparaten, som i natt slog rekord i antal nedstängda dagar, som förvärrat nedgången.

LÄS MER: Pangbesked från Swedbank – berör hela Sverige

Men.

Allt är inte negativt.

Även bitcoin dalat under det senaste dygnet och i oktober så har valutan totalt sett stigit över 8 procent hittills under 2025.

Det finns ingen anledning till panik, menar Mads Eberhardt. 

Ännu.

– Oron på aktiemarknaden, särskilt kring en möjlig AI-bubbla-spiller över på kryptomarknaden. Men vi har inte sett ett plötsligt fall som i mitten av oktober, säger analytikern.

Vid det tillfället föll marknadsvärdet på världens kryptovalutor med 19 miljarder dollar – på en dag.

LÄS OCKSÅ: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Foto:

Text: Redaktionen


5nov2025

Obligatoriskt krav på gång vid onlineköp

2025 11 05

Regeringen vill införa nya regler för att förstärka konsumentskyddet vid köp online.

De senaste årens ökade digitalisering har också omformat marknaden och svenskars köpbeteenden.

I jämförelse med för några år sedan görs idag väldigt många köp online, också när det gäller olika finansiella tjänster som försäkringar och banktjänster.

Därför går nu regeringen fram med ett lagförslag på en förstärkning av det konsumentskydd som särskilt gäller när avtal ingås online.

– Konsumentskyddet behöver stärkas vid onlineförsäljning. Med det här förslaget ska konsumenter som efterfrågar tydligare information vid köp av finansiella tjänster också ha rätt att få det, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman (M), i ett uttalande.

Komplicerade avtal

Eftersom avtal om finansiella tjänster ofta är komplicerade och kan vara svåra att förstå vill regeringen se ett ökat skydd mot att webbsidor och applikationer utformas på ett vilseledande sätt.

– Regeringen föreslår att konsumenter ska kunna begära upplysande förklaringar om den finansiella tjänsten i fråga, för att ha ökad möjlighet att fatta ett välgrundat beslut, uppger regeringen.

– Förslagen i lagrådsremissen innebär att reglerna om ångerrätt och information anpassas till dagens digitala landskap. 

LÄS MER: Stor skillnad mellan matbutikerna – här handlar de prismedvetna 

Krav på ny funktion

Vid avtal som tecknas online ska också konsumenten lättare kunna använda sin lagliga rätt att ångra avtalet.

– Dessutom ska webbsidor och appar införa en ångerknapp som gör att det blir enklare att ångra ett ingånget avtal. Ångerknappen ska finnas vid onlineförsäljning av varor och tjänster som redan idag omfattas av ångerrätten, säger Niklas Wykman.

Ångerknappen ska finnas för både finansiella tjänster och andra varor och tjänster som omfattas av ångerrätt.

– Knappen ska finnas på den webbsida eller applikation där konsumenten köpt en vara eller tjänst, eller ingått ett avtal om en finansiell tjänst, uppger regeringen.

Den nya lagen föreslås träda i kraft i juni 2026.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: rupixen.com

Text: Redaktionen