UPPGIFTER: Planerar köra över Jimmie Åkesson

2024 08 19

Det förhandlas hårt om en uppmärksammad skatt i Sverige.

Snart är det dags för nästa budget att läggas fram.

Det blir den första där regeringen inte längre behöver förhålla sig till en stigande inflation, vilket öppnar för 50 nya miljoner till reformer, enligt Konjunkturinstitutet.

När Tidöavtalspartierna lägger fram sin budget kan den innehålla den symboliskt viktiga förändringen med halverad flygskatt.

Det vore ett “tungt bakslag” för Liberalerna som kräver att Moderaterna ansluter sig för att köra över Sverigedemokraterna i förhandlingarna, uppger Expressen.

– Vi behöver hjälp att trycka tillbaka SD i förhandlingarna. Det borde ligga i Moderaternas intresse att inte gå till val 2026 med kraftigt ökade utsläpp, säger en källa inom Liberalerna till tidningen.

Öka konkurrenskraften

Det var i våras som regeringen gick fram med ett förslag på att halvera flygskatten.

Sänkningen motiverades med att öka konkurrenskraften bland flygen.

– Det är mot bakgrund av konkurrenssituationen för svenska flygföretag och vikten av god tillgänglighet angeläget att flygskatten sänks så fort som möjligt. Ändringarna föreslås därför träda i kraft den 1 januari 2025, framhöll regeringen vid tillfället.

Kritik från två håll

Förslaget har väckt reaktioner från båda läger.

Organisationen Företagarna anser inte sänkningen vara tillräcklig utan vill se flygskatten avskaffas helt och hållet.

– Flygskatten är en av flera gröna punktskatter som införts det senaste decenniet som inte egentligen har någon miljöförbättrande effekt, utan huvudsakligen är en kassako för staten, säger Företagarnas vd Benjamin Dousa i en kommentar.

Naturvårdsverket är en av aktörerna som kritiserar förslaget.

– Vi menar att det finns ett fortsatt behov av kompletterande styrmedel som syftar till att begränsa flygets klimatpåverkan, menar myndigheten.

L: Måste kompenseras

När nästa budget nu ska läggas fram är Liberalerna pressade att visa framsteg på klimatområdet.

Att halvera flygskatten vore inte ett sådant exempel för ett parti som är beroende av storstadsväljare med klimatet som en kärnfråga.

– Det måste ju bli vinster för oss som kan balansera upp det, säger en L-källa till Expressen.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen