Oväntad husbilstrend

2024 08 18

Att köpa husbil har blivit allt trendigare.

Antalet svenskar som väljer att skaffa husbil ökar.

I tider av inflation och en svag krona är det många som letar efter alternativ till den traditionella utlandssemestern.

Hemester och camping har därför trendat i sommar och under de senaste åren, vilket märks på husbilsförsäljningen.

Husbilstrenden har också nått en oväntad målgrupp, rapporterar SR.

Når ny åldersgrupp

Att skaffa husbil är förvisso fortfarande mest populärt bland personer som är i övre medelåldern eller äldre.

– Fortsatt är det ju 50-plussarna som står för den största delen, säger husbils- och husvagnsförsäljaren Jonas Karlsson i Skene, till radiokanalen.

Husbilen trendar även i andra åldersgrupper, och det är framför allt det som ligger bakom den ökade försäljningen.

– Ökningen är i de yngre ålderskategorierna, och här ser vi att det är friheten man vill åt, säger han.

Synen på när och hur man använder en husbil har förändrats.

”Van life” trendigt

Tidigare har husbilen mest setts som ett fordon som man använder under semesterveckorna.

Men på senare tid har framför allt yngre människor börjat använda husbilen på ett mer varierat sätt under hela året.

”Van life” är en trend som har inspirerat många. Att använda husbilen blir en livsstil.

– Det kan vara skidåkning, eller det kan vara att man kommer hem en fredag och så ”äh, vi tar en golfhelg” – då tar man med sig sin husbil och drar till en golfbana och nyttjar ställplatser, och så har man en rätt så god helg, säger Jonas Karlsson till radiokanalen.

Många väljer hemester

Trenden bland unga, i kombination med att ”hemester” blivit mer populärt, har alltså gynnat husbilen.

I år har 41 procent av svenskarna uppgett att de har ”hemester” snarare än att åka utomlands, enligt en undersökning från Länsförsäkringar.

Orsaken tros alltså vara att många har en ansträngd ekonomi, men också att många helt enkelt uppskattar att semestra hemma i Sverige.

Foto: Roadpass

Text: Redaktionen


Alla pensionärer får inte sänkt skatt – de omfattas inte

2024 09 20

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har presenterat regeringens höstbudget.

I budgeten ingår stora satsningar på skattesänkningar.

Regeringen och SD sänker skatten med 27 miljarder kronor, bland annat förstärks jobbskatteavdraget och marginalskatten för höginkomsttagare sänks från 55 till 52 procent.

1 400 kronor för pensionärer

Pensionärer kommer också få behålla mer i plånboken, enligt Tidöpartierna.

Regeringen och SD går fram med en skattesänkning för pensionärer som ska motsvara förstärkningen av jobbskatteavdraget.

Det innebär att skatten för pensionärer i genomsnitt sänks med 1 400 kronor per år, enligt regeringens beräkningar.

Alla pensionärer får inte sänkt skatt

Alla pensionärer kommer dock inte kunna ta del av sänkningen, uppger Pensionärernas riksorganisation (PRO).

– Någon skattesänkning för pensionärer rör det sig inte om, säger Åsa Lindestam, ordförande PRO, i ett uttalande.

Lindestam påpekar att många inte omfattas av skattesänkningen.

– Det finns yngre pensionärer som inte omfattas av förslaget, till exempel personer som väljer att gå i pension vid 62 eller 64 års ålder. Dessa personer är pensionärer, men de får ingen sänkt skatt, säger hon och tillägger:

– Detsamma gäller personer med sjukersättning, förtidspension som det hette tidigare. Personer som varken arbetar eller som fyllt 66 betalar många tusenlappar mer i skatt än andra. De unga pensionärerna är helt bortglömda i regeringens skattepolitik. 

”Känns inte bra”

I höstbudgeten satsar regeringen 3,4 miljarder kronor på förstärkt högkostnadsskydd för tandvård för seniorer över 67 år.

– Seniorers tandhälsa ska inte behöva vara en plånboksfråga, sade Linda Lindberg, gruppledare för Sverigedemokraterna, när förslaget presenterades.

PRO välkomnar tandvårdsreformen, men är kritiska till att åldersgränsen för fri tandvård samtidigt sänks från 23 år till 19 år.

– Det känns inte bra att bättre tandvård för pensionärer finansieras med att åldersgränsen för den avgiftsfria barn- och ungdomstandvården sänks. Det betyder att våra barnbarn får sämre villkor. Vi vill inte att äldres rättigheter ställs mot yngres. Alla ska ha rätt till en god tandhälsa, säger Åsa Lindestam.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


Anstormning till Jysk

2024 09 20

Jysk trotsar lågkonjunkturen.

Det kan man lugnt konstatera i samband med att möbel-och heminredningskedjan släppt sin rapport för räkenskapsåret 2023/24.

Där framgår att Jysk har satt nytt kundrekord och nytt omsättningsrekord.

Samtidigt planerar kedjan att expandera till Nordafrika.

“Det är anledningen”

Jysk själva framhåller att det är deras låga priser som har lett till framgångarna.

– Även om den globala osäkerheten och oron fortsatte under räkenskapsåret 2023/24 investerade JYSK i att sänka sina redan konkurrenskraftiga priser på över hälften av sina populära produkter och inkludera ännu fler produkter i sitt "Fast lågt pris"-sortiment, meddelar Jysk.

– Detta resulterade i en ökning med 11 procent i antalet sålda enheter. JYSK satte också ett nytt kundrekord med 8,1 miljoner nya kunder, jämfört med året innan, som handlade i någon av de mer än 3 400 JYSK-butikerna i 48 länder.

Öppnar i nytt land

Jysk förklarar i samband med redovisningen att det finns planer på att öppna butiker i Nordafrika.

Det är Marocko som under nästa år kommer få landets första Jysk-butiker.

– Jysk fortsätter sin expansion och öppnade 137 nya butiker runt om i de 48 länder där JYSK finns. Nu uppgår det totala antalet butiker till över 3 400. Under året tillkännagavs också planerna att under våren 2025 öppna de första butikerna i Marocko.

Nya distributionscenter

Jysk kommer även att investera i två nya toppmoderna distributionscenter för att möta det ökade behovet.

Det ena distributionscentret kommer att upprättas i Lelystad i Nederländerna.

Det andra kommer etableras i de södra delarna av Spanien, närmare bestämt i Almenara.

“Fortsätter ta marknadsandelar”

Rami Jensen, VD och koncernchef för JYSK, är mycket nöjd med tillväxten.

– Vårt räkenskapsår hade en utmanande start med låg försäljning, men med vårt fokus på konkurrenskraftiga priser och våra kvalitetsprodukter lyckades vi sätta ännu ett omsättningsrekord för JYSK, säger han.

– Vi har också ökat antalet kunder avsevärt i våra butiker i alla våra länder och online samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar.

Foto: JYSK

Text: Redaktionen