Säger nej till regeringen – nytt besked om dubbdäck

2024 08 16

I oktober 2023 föreslog regeringen att den tid på våren som det är tillåtet att använda dubbdäck ska förlängas med två veckor.

– Det är viktigt att de som använder dubbdäck har rimliga förutsättningar att göra ett planerat och säkert byte av däcken. Som reglerna ser ut i dag har bilister en begränsad tid på sig att byta däck på våren, vilket också sätter press på verkstäder som genomför en stor del av alla däckbyten, framhöll infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Regeringen gav Transportstyrelsen i uppdrag att utreda förslaget.

Nu ger myndigheten besked.

Transportstyrelsen säger nej till regeringens förslag. Myndigheten motiverar sitt beslut utifrån två aspekter.

För det första hänvisar Transportstyrelsen till att en förlängning av den tillåtna tiden skulle påverka luftkvaliteten negativt. För det andra finns det inte något som tyder på att nuvarande regler innebär några större problem utifrån trafiksäkerhet eller tillgänglighet till transportsystemet, uppger myndigheten. 

”Negativa konsekvenserna är större”

Enlig dagens regler ska bilar ha vinterdäck under perioden 1 december–31 mars. Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck om det inte råder vinterväglag.

Transportstyrelsen ser ingen anledning till att ändra tidsbestämningen.

– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.

Fakta: Transportstyrelsens utredning

Transportstyrelsen har inhämtat synpunkter från däck- och verkstadsbranschen, Polismyndigheten, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Naturvårdsverket samt trafiksäkerhetsmyndigheter i Finland och Norge. En enkätundersökning med 6 700 svarande har också genomförts tillsammans med organisationen M Sverige.

Myndigheten pekar i synnerhet på att en förlängning av den tillåtna tiden för dubbdäck skulle skada luftkvaliteten:

– De senaste årens studier och utredningar har entydigt identifierat dubbdäcksanvändningen som främsta orsak till höga partikelhalter i Sverige. Nya beräkningar visar att två veckors senarelagt datum för dubbdäcksförbud på våren ökar halterna av partiklar PM10 i luften och gör det svårare att uppnå miljökvalitetsmål och miljökvalitetsnormer för luftkvalitet

Foto: T. Boriack

Text: Redaktionen


Kalabalik på Swedbank – blivande pensionärer bestörta av nytt besked

2024 11 13

Det råder “ramaskri” hos Swedbank efter att banken gått fram med flera nya regeländringar.

Nyligen gav Swedbank besked om att banken tänker ta bort personalförmåner från sina anställda som går i pension.

I det ingår exempelvis den nuvarande rabatten på bolån.

Beskedet har fått blivande pensionärer som jobbar på banken att fullständigt gå i taket, rapporterar Dagens industri.

"Ett slag i ansiktet"

Det talas om “intern ilska” och “ramaskri” hos personalen.

– Idag känner jag mig djupt kränkt, bespottad och trampad på och grundligt lurad, framhåller en anställd i en av drygt 1 300 kommentarer på Swedbanks intranät, enligt Di.

En annan beskriver beskedet som “ett slag i ansiktet” efter att ha jobbat 38 år på banken.

Skjuter fram efter ilskan

Genom att dra tillbaka förmånerna skulle Swedbank göra tvärtom än SEB och Handelsbanken, där anställda som går i pension får behålla sina rabatter.

Swedbank har försvarat sitt beslut med att banken behöver fokusera mer på nuvarande och framtida medarbetare.

Men efter kritikstormen backar man delvis, erfar Di. I ett internt meddelande framhåller Carina Strand, personalchef på Swedbank, att förändringen nu skjuts fram.

Bankens pressavdelning bekräftar att det blivit för kort framförhållning.

– Som det är i dag så har även medarbetare som går i pension fortsatt tillgång till dessa personallån. Så kommer det inte att vara framgent, säger Swedbanks presskommunikatör Love Liman Jacobsson till tidningen.

Erbjuder "förmånliga rabatter"

På Swedbanks hemsida nämns förmåner som “bidrar till din individuella utveckling, hälsa och välbefinnande”. Officiellt nämner man inte några rabatter.

– I den ingår möjligheten att träna under arbetstid samt en flexibilitet för att du ska ha god balans mellan arbete och privatliv, framhåller Swedbank.

Hos SEB och Handelsbanken är informationen något tydligare, även om det inte ges några detaljer om förmånerna.

– Vår interna bank erbjuder service till medarbetare i form av produkter och rådgivning genom olika livshändelser. Som medarbetare får du förmånliga rabatter på bankprodukter såsom bolån, betalkort och försäkringar, uttrycker SEB.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


Bankkunder uppmanas agera direkt – kraftig uppgång bekräftad

2024 11 13

Bankernas bruttomarginal på bolån har ökat ordentligt efter Riksbankens dubbelsänkning av styrräntan.

Riksbanken sänkte styrräntan med 50 punkter till 2,75 procent.

I samma veva minskade bankernas rörliga utlåningsräntor, men inte i lika stor omfattning.

Sammantaget innebar det att bruttomarginalen på bolån ökade, rapporterar Finansinspektionen, FI.

Bruttomarginalen är skillnaden mellan bankernas utlåningsränta för bolån med rörlig ränta och kostnaden för lånens finansiering.

– I slutet av tredje kvartalet 2024 var bankernas bruttomarginal för bolån 0,78 procentenheter, jämfört med 0,64 procentenheter vid slutet av det andra kvartalet, framhåller FI.

Nytt krav underlättar – kunder uppmanas skrida till verket

Nu uppmanas bankkunder att agera.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, konstaterar att det är guldläge att förhandla eller byta bank.

– Just nu ser vi även att bankernas ränterabatter är förhållandevis höga, då finns det extra utrymme att förhandla ner din bolåneränta. Utgå därför alltid från bankens genomsnittsränta, inte listränta. Om du inte blir nöjd bör du se dig om efter en ny bank, säger hon.

Vidare konstaterar Langemark att det är enklare att byta bank i dag, eftersom FI ställer ett nytt krav på bankerna.

– FI ställer nu krav på banker att lämna digitala amorteringsunderlag för att göra det lättare för konsumenter att byta bank. Om fler byter bank ökar konkurrensen mellan bankerna. Det kan i sin tur leda till att bolånens genomsnittsränta pressas nedåt.

Utan dröjsmål

Finansinspektionens krav på digitala amorteringsunderlag trädde i kraft 1 september.

Kravet infördes för att påskynda bankernas processer med att ta fram amorteringsunderlag, som krävs för att kunna flytta ett bolån från en bank till en annan.

De nya reglerna innebär att banker ska lämna ut amorteringsunderlag digitalt och att det ska lämnas utan dröjsmål.

Foto: Swedbank, Nordea, SEB resp Handelsbanken

Text: Redaktionen