Säger nej till regeringen – nytt besked om dubbdäck
2024 08 16
I oktober 2023 föreslog regeringen att den tid på våren som det är tillåtet att använda dubbdäck ska förlängas med två veckor.
– Det är viktigt att de som använder dubbdäck har rimliga förutsättningar att göra ett planerat och säkert byte av däcken. Som reglerna ser ut i dag har bilister en begränsad tid på sig att byta däck på våren, vilket också sätter press på verkstäder som genomför en stor del av alla däckbyten, framhöll infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Regeringen gav Transportstyrelsen i uppdrag att utreda förslaget.
Nu ger myndigheten besked.
Transportstyrelsen säger nej till regeringens förslag. Myndigheten motiverar sitt beslut utifrån två aspekter.
För det första hänvisar Transportstyrelsen till att en förlängning av den tillåtna tiden skulle påverka luftkvaliteten negativt. För det andra finns det inte något som tyder på att nuvarande regler innebär några större problem utifrån trafiksäkerhet eller tillgänglighet till transportsystemet, uppger myndigheten.
”Negativa konsekvenserna är större”
Enlig dagens regler ska bilar ha vinterdäck under perioden 1 december–31 mars. Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck om det inte råder vinterväglag.
Transportstyrelsen ser ingen anledning till att ändra tidsbestämningen.
– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Fakta: Transportstyrelsens utredning
Transportstyrelsen har inhämtat synpunkter från däck- och verkstadsbranschen, Polismyndigheten, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Naturvårdsverket samt trafiksäkerhetsmyndigheter i Finland och Norge. En enkätundersökning med 6 700 svarande har också genomförts tillsammans med organisationen M Sverige.
Myndigheten pekar i synnerhet på att en förlängning av den tillåtna tiden för dubbdäck skulle skada luftkvaliteten:
– De senaste årens studier och utredningar har entydigt identifierat dubbdäcksanvändningen som främsta orsak till höga partikelhalter i Sverige. Nya beräkningar visar att två veckors senarelagt datum för dubbdäcksförbud på våren ökar halterna av partiklar PM10 i luften och gör det svårare att uppnå miljökvalitetsmål och miljökvalitetsnormer för luftkvalitet
Foto: T. Boriack
Text: Redaktionen