Sanslösa siffror om svenskt godis – “Vi tvingas säga nej”

2024 08 13

Den svenska godistrenden utomlands fortsätter.

Sedan en tid tillbaka har svenskt godis gjort jättesuccé i bland annat USA.

De otroliga framgångarna ser inte ut att avta, snarare fortsätter ännu fler att lockas av godiset.

Bland annat sprids snacket om svenskt godis på sociala medie-fenomenet TikTok, där det rör sig om sanslösa siffror.

Det rapporterar Omni med hänvisning till Bloomberg.

Sanslösa siffror

Många framstående kreatörer har under en tid lovordat olika varianter av svenskt godis.

TikTok har flaggat sanslösa 120 miljoner filmklipp som “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Amerikanska producenter av godiset har samtidigt behövt utöka tillverkningen för att möta efterfrågan.

“Tvingas säga nej”

En del återförsäljare skeppar tusentals kilo lösgodis från Sverige till USA.

Livsmedelsföretaget Orkla, som äger kända godismärken, bekräftar saken.

– Vi säger nej till nästan alla, vi har inte nog med godis, säger Orkla-chefen Niclas Arnelin till Bloomberg.

Behöver investera

Orkla äger bland annat Bubs, som amerikanerna tycks vara galna i.

Det har inneburit ett behov av ytterligare investeringar.

– Runt om i hela världen, men framförallt i USA och Australien, provar nya konsumenter hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler från Bubs, framhåller Orkla i ett pressmeddelande.

– Och de älskar det! Den höga efterfrågan från både svenska och internationella godisälskare gör att Orkla Confectionery & Snacks nu gör en första investering på 20 miljoner SEK i Bubs godisfabrik i Jönköping för att öka kapaciteten redan i sommar. 

– Ambitionen är att därefter växa ytterligare med fler långsiktiga investeringar.

Svenskarna går först

Niclas Arnelind meddelar dock att svenskarna går först.

– I första hand bygger vi ut för att ta hand om alla godisälskare och kunder här i Sverige, säger han.

– Men när vi nu ökar kapaciteten, både på kort sikt och i kombination med våra planer på längre sikt, så hoppas vi även kunna nå en mer internationell marknad. 

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2025 10 21

Det börjar bli dags för bilister att byta till vinterdäck.

Och det innebär att trycket kommer att vara högt hos däckbytarföretagen.

Skatteverket går i samband med det ut med ett meddelande till Sveriges bilister om att vissa företag inte ägnar sig åt vad de beskriver som “sund konkurrens”.

Skatteverket meddelar

När Skatteverket kontrollerade däckfirmor förra hösten fick nästan hälften betala kontrollavgifter för att de inte hade registrerat all försäljning i kassan, eller för att inte alla som jobbade på arbetsplatsen var inskrivna i personalliggaren.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, meddelar myndigheten på tisdagen.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Tre tips

Skatteverket går ut med tre tips för att konsumenter ska kunna säkerställa att de inte “bidrar till osund konkurrens eller fusk”.

Det första är att kontrollera priset.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på olika typer av fusk med skatter och avgifter. Det ökar också risken för att de anställda på företaget har dålig arbetsmiljö och blir utnyttjade av sin arbetsgivare.

Läs mer: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank

Tips nummer två

Skatteverkets andra tips är att be om kvitto.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret, framhåller myndigheten.

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det.

Sista tipset

Tips nummer tre är att kolla upp däckfirman på förhand.

I Skatteverkets tjänst Hämta företagsinformation kan konsumenter se om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerad som arbetsgivare. 

Läs mer: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

JUST NU: Rusning till ICA-butik – ”sålde 600 burkar direkt”

2025 10 21

Ica Supermarket i Hedemora säljer läsk som aldrig förr.

Detta efter att en ny läsksort lanserats i butiken.

Det handlar om den uppmärksammade sockerfria läskedrycken Brainrot Soda. Sverigelanseringen av drycken har skapat hysteri. Folk från olika delar av landet reste till Hedemora när läsken lanserades under måndagen.

Kunderna strömmade in, berättar butikschef Mikael Jansson.

– Vi sålde över 600 burkar direkt. Det var fullt tryck, säger han till Dagligvarunytt och berättar att lanseringen lyfte butikens försäljning markant.

”600 burkar direkt”

Kunderna väntade utanför butiken tidigt på måndagsmorgonen. När butiksdörrarna öppnades klockan 07 vällde de in med siktet inställt på läskhyllorna. 

– I dag släpps de fyra Brainrot Soda sorterna från Brainrot Snacks i butiken. Du får skynda dig om du ska ha ett exemplar av varje sort. De tjugo första kunderna får även den femte sorten på köpet, skrev Ica-butiken på sociala medier i samband med lanseringen. 

LÄS MER: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank 

Stora på sociala medier

Det stora kundintresset för läsksorten har två förklaringar, enligt Mikael Jansson. För det första har Ica-butiken i Hedemora blivit något av en expert på att nå ut via sociala medier. Filmklipp om den historiska Sverigelanseringen har spridits brett på Tiktok och Instagram.

För det andra har läskens tecknade seriefigurer bidragit till framgången. Enligt Jansson kopplar många barn figurerna till Youtube och det populära datorspelet Roblox.

– Jag har barn själv och när jag hörde att det skulle komma en Brainrot Soda förstod jag direkt att det skulle bli stort, så jag hörde av mig till leverantören, säger butikschefen till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris 

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen