Svenskt livsmedelsföretag går i konkurs

2024 08 13

Författaren och influencern Katrin Zytomierskas holdingbolag försätts i konkurs.

Det meddelar tingsrätten på tisdagen, rapporterar Expressen.

Zytomierskas holdingbolag äger bland annat livsmedelsföretaget Clean eating, som alltså nu går i graven.

Företaget grundades i början av 2012.

På sin hemsida skriver Clean eating att man säljer ”rena och hälsosamma livsmedel, fria från onödiga tillsatser och kolhydrater”.

I dag har företaget över 60 produkter som finns i matbutiker runt om i hela landet.

– Clean Eating AB omsatte 2022 över 20 miljoner kronor, men hade samtidigt stora utgifter och resultatet landade på ungefär 100 000 kronor i vinst, rapporterar Expressen.

Uppmärksammad dom

Clean eating uppmärksammades i oktober 2023 efter en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Katrin Zytomierska och Clean eating straffades med ett vite på 250 000 kronor respektive 1 miljon kronor för att ha brutit mot domstolsförbudet gällande bristande reklammarkering av inlägg i sociala medier.

Patent- och marknadsdomstolen fastslog att influencern och Clean eating publicerat inlägg med reklam för företagets produkter, utan att reklammärka inläggen.

– Det är bra att domstolen är så tydlig. Det bryter mot lagen att göra reklam i sociala medier utan att det framgår för följarna att det är reklam. Det här är inget som man kan ta lättvindigt på. Influerare har ett ansvar att följa lagen, kommenterade Pär Magnusson som är processråd vid KO.

Advokat Mark Safaryan, som företräder Zytomierska, uppgav att domen skulle överklagas.

Fakta: Clean eating

Så skriver företaget om sin verksamhet:

”Efter första graviditeten gick Clean Eatings grundare och VD Katrin Zytomierska ner över 30 kg med en kost snål på kolhydrater och rik på rena ingredienser.

Det var startskottet på vårt koncept: Sverige var redo för nyttiga livsmedel som smakar minst lika bra, om inte bättre, än ”originalet” och Katrin var redo att erbjuda svenska folket just det!

Katrin Zytomierska Clean Eating står för rena och hälsosamma livsmedel, fria från onödiga tillsatser och kolhydrater.

Företaget grundades i början av 2012 som ”LCHFklubben.se”- från början en digital portal för människor som följde kosthållningen.

Knappt fyra år senare består Clean Eating av en produktlinje med 65 stycken unika produkter, tillgängliga i välsorterade mataffärer runt om i hela landet.

Vi gör roliga livsmedel goda och nyttiga, för alla!”

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen