Amerikansk matjätte öppnar i Sverige – då står första butiken klar

2024 08 12

En av USA:s största lågpriskedjor är på väg att etablera sig på allvar i Sverige.

Det finns visserligen redan en butik i Täby som öppnade 2022.

Men nu är amerikanska matjätten Costco på väg att inviga sin första riktiga butik i landet – med en stor skillnad.

Den här gången ska man öppna sitt första egna varuhus där fastigheten uppförs helt och hållet i egen regi.

Bygget har precis tagit sina inledande spadtag och butiken väntas stå klar på handelsområdet Stora Bernstorp i skånska Burlövs kommun nästa år.

Costcos varuhusyta på cirka 14 600 kvadratmeter beräknas slå upp portarna för besökare under andra kvartalet 2025. Det geografiska läget är utmärkt och vi är stolta över att Costco har valt att förlägga sitt första egna konceptvaruhus i Sverige på Stora Bernstorp, säger kommundirektör Fredrik Löfqvist i en kommentar.

Krävs medlemskap för att handla

Etableringen i Malmö- och Lund-regionen är början på storslagna planer.

Costco, som har nästan 900 butiker utomlands, har tidigare varit öppna med att man är ute efter att erövra och utmana om marknadsandelar i Sverige.

Kedjan har dock ett annat koncept än klassiska butiker. Man måste nämligen vara medlem för att få handla.

Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, sade kunden Anders Wickholm till DN tidigare i år.

LÄS MER: Costco ska ta över Sverige – har över 800 butiker

"Stora möjligheter"

I Burlöv välkomnas Costcos satsning med öppna armar.

Etableringen skapar framtidstro, potential och tillväxt, framhåller Sara Vestering (M), kommunstyrelsens ordförande i Burlövs kommun.

Vi ser stora möjligheter med denna etablering, nya partnerskap och samarbeten skapar energi som kommer att ge ringar på vattnet för handelsområdet Stora Bernstorp, i Burlövs kommun och regionen med Malmö och Köpenhamn som nära och stora marknader, säger hon i ett uttalande.

Blev försenat

Det första spadtaget i Burlöv togs i fredags. Bygget, som skulle stått klart i våras, har blivit försenat.

Något särskilt skäl för förseningen finns dock inte.

– Vi har hållit på länge med den här satsningen. Nu när vi kommit en bit in i projektet är det lättare att förutse och komma med en mer detaljerad plan, säger Costcos fastighetschef James Cheesemore till Sydsvenskan.

Foto: M. Reubenstein

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen