Solcellsgigant går i konkurs

2024 08 07

Ett av världens största solcellsbolag går i konkurs.

Den amerikanska energijätten Sunpower har ansökt om konkurs hos en domstol i Delaware, USA.

Det rapporterar både Bloomberg och Reuters på tisdagen.

Bolaget solcellstillverkning var länge ansedd som världens bästa.

År 2020 avbröt Sunpower dock tillverkningen för att fokusera helhjärtat på solcellsinstallationer till kommersiella fastigheter och bostäder.

Beslutet visade sig vara ett snedsteg.

– Inflation och höga räntor ökade kostnaderna för konsumenterna. Under tiden hindrade företagets egna beslut dess verksamhet, skriver Bloomberg.

Nyhetsbyrån pekar även på att höga räntor och förändringar av subventioner i Kalifornien – energiföretagens viktigaste marknad – har varit ett hinder för bolaget som förväntade sig stor tillväxt när president Joe Bidens undertecknande en ny klimatlag 2022.

– Sunpower har också tampats med interna problem. I år bytte bolaget ut sin vd, omstrukturerade hela verksamheten och förlorade sin revisor, uppger nyhetsbyrån.

Verksamma i Sverige

I Sverige bedriver Sunpower verksamhet via SunnyFuture, som är den enda auktoriserade Sunpower-installatören i Sverige.

– Andra kan köpa Sunpower-paneler från Europeiska distributörer men det är bara vi som har direkt installatörsavtal med Sunpower i Sverige. Det betyder att vi är proffs på Sunpower och vet vad som är rätt val för just dig och dina förutsättningar, skriver bolaget på sin hemsida.

Det är oklart hur SunnyFuture påverkas av konkursen.

”Jag är hedrad”

Sunpowers vd Tom Werner kommenterar konkursen i ett pressmeddelande.

– Jag vill ta denna stund för att uttrycka min djupaste tacksamhet till alla våra nuvarande och tidigare hårt arbetande och hängivna medarbetare; våra lojala partners, pålitliga återförsäljare och uppskattade arbetare som haft en enorm inverkan på vår verksamhet. Jag vill även tacka våra kunder, som verkligen tror på kraften i solenergi. Tillsammans har vi mycket att vara stolta över – vi har banat väg för många framsteg inom solenergi och den bredare industrin för förnybar energi, säger han och fortsätter:

– Jag är hedrad över att ha varit en del av denna resa för att göra solenergi mer tillgänglig, och jag är optimistisk inför nästa kapitel - hur det än kommer se ut för var och en av oss i framtiden. Det finns fortfarande mycket arbete att göra för att förändra vår värld.

Foto: C. Rae

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen