Efterlängtat besked för Arlanda

2024 08 05

Flygresandet vid Sveriges största flygplats Arlanda har ökat.

Under juli månad ökade utrikesresandet på Arlanda med 8 procent, enligt statistik från ägaren Swedavia. 

Ett efterlängtat besked för flygplatsen.

Siffran innebär att utrikestrafiken på Arlanda i princip är tillbaka på samma nivå som före pandemin.

Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef, bekräftar uppgifterna.

– Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser är trots lågkonjunktur och andra osäkerhetsfaktorer i vår omvärld fortsatt stark. På Arlanda ökade antalet utrikesresenärer med 8 procent jämfört med i fjol, vilket innebär att utrikesresandet på flygplatsen nu i princip är tillbaka på nivån före pandemin, säger han.

Kraftig nedgång

Samtidigt som utrikesresandet ökar ordentligt så minskar inrikesresandet rejält på Swedavias flygplatser.

I juli minskade inrikesresandet med 21 procent i genomnsnitt på Swedavias flygplatser. På Arlanda noterades en nedgång på 16 procent. 

– Inrikesresandet fortsatte under juli att minska bland annat på grund av lägre efterfrågan, kommenterar Jonas Abrahamsson.

Vd:n pekar även på att Bromma Stockholm Airport och Kiruna Airport varit tillfälligt stängda under ett par veckor i juli. Flygplatserna hölls stängda på grund av planerade banarbeten, vilket påverkat inrikesresandet negativt.

Ny flyglinje

Under måndagen presenterar Swedavia även en färsk nyhet för Arlanda. Hädanefter kommer det gå att flyga direkt till Japans huvudstad Tokyo från flygplatsen.

Japans största flygbolag, ANA, bekräftar att man etablerar sig på Arlanda med en direktlinje till Tokyo Haneda, Japans största flygplats, med start den 31 januari 2025.

– ANA:s satsning blir en viktig länk som kopplar samman den svenska huvudstaden med en av de viktigaste marknaderna i Asien, framhåller Swedavia i ett uttalande.

Fakta: Resandet via Arlanda i juli

- Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport, hade totalt sett drygt 2,3 miljoner resenärer under juli. Det är en ökning med 5 procent jämfört med juli 2023.

- Utrikesresandet ökade med 8 procent till drygt 2,1 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 16 procent till drygt 198 000 resenärer.

- Resenärsnivåerna på Arlanda i juli ligger totalt sett på 94 procent av nivåerna före pandemin.  

Källa: Swedavia

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen