Problem hos SAS – ”Störningar i hela världen”

2024 07 30

SAS har drabbats av tekniska problem.

SAS meddelar själva på tisdagseftermiddagen att de har drabbats av problem.

Resenärer har svårigheter med att komma in på appen och få fram sina boardingpass.

Det finns i nuläget ingen prognos för när det kan vara löst.

SAS presstalesperson uttalar sig.

– Vi har globala störningar i hela världen just nu, säger han till Expressen.

Meddelar själva

SAS meddelar själva via sin webbsida att de har fått problem, och ber om ursäkt till resenärer som har drabbats.

– Vi har tekniska problem som påverkar online-incheckning, nedladdning av boardingkort, bokning av biljetter med Eurobonus-poäng och köp av extrautrustning som väskor och säten. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter som detta kan orsaka, framhåller SAS.

Oklart hur många som drabbats

Det är i nuläget oklart hur många personer som har drabbats.

SAS meddelar att de arbetar med att försöka lösa situationen, men det finns ingen prognos för när det kan fungera som vanligt igen.

SAS talesperson förklarar för Sveriges Radio att de är medvetna om problemen och att anställda arbetar hårt med att lösa saken.

Planerna godkända

I andra SAS-relaterade nyheter har SAS AB:s rekonstruktions­plan i Sverige blivit godkänd.

– SAS AB offentliggör att Stockholms tingsrätt har godkänt Bolagets rekonstruktions­plan i dess företagsrekonstruktion i Sverige, meddelar SAS i ett pressmeddelande.

– Som en följd av Rekonstruktions­planen och i enlighet med vad som tidigare har kommunicerats kommer samtliga av Bolagets befintliga stamaktier och noterade kommersiella hybridobligationer att bli inlösta och indragna i samband med slutförandet av SAS rekonstruktions­förfaranden.

Ingen mer handel

Turerna kring SAS har varit många genom åren, men nu kommer aktien sluta handlas och ett beslut är taget.

– Sista dagen för handel i Bolagets befintliga stamaktier och kommersiella hybridobligationer på Börserna respektive Nasdaq Stockholm förväntas äga rum två handelsdagar efter det datum då beslutet om att godkänna Rekonstruktions­planen vinner laga kraft. 

– När beslutet har vunnit laga kraft kommer det inte heller längre vara möjligt att konvertera stamaktierna mellan värdepapperscentralerna i Danmark, Norge och Sverige.

Foto: SAS AB

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen