Stor oro i Oslo – varnar Sverige

2024 07 29

Oslos borgmästare uttrycker nu stor oro efter att kontrollerna i Europa har blivit hårdare.

Olika hamnar i Europa används av narkotikasmugglare för att distribuera bland annat kokain till kontinenten.

Fartyg kommer från Sydamerika för att nå den europeiska marknaden.

Tidigare har hamnar i bland annat Nederländerna och Belgien varit heta av just den anledningen.

Men nu kan det vara på väg att ändras, rapporterar TV4.

Borgmästaren oroad

Hårdare kontroller på kontinenten innebär att smugglare riktar in sig på andra hamnar.

Oslo kan nu vara på väg att bli nästa mål, varnar stadens borgmästare Anne Lindboe.

– Det verkar som att det håller på att bli ett populärt mål för kriminella gäng, säger hon till norska NRK.

Varnar Sverige

Karin Tanderø Schaug vid tullarbetarnas fackförbund i Norge, riktar en varning till Sverige.

– De kriminella ändrar sina vanor när kontrollerna i Antwerpen stärks. Norge kan bli ett land man smugglar till, och detsamma gäller för Sverige, säger hon.

Försämrade förutsättningar

Folkhälsomyndigheten har tidigare slagit larm om att det blir allt svårare att bedriva kvalitativt narkotikaförebyggande arbete

– Sveriges kommuner har en god grundstruktur för det narkotikaförebyggande arbetet och de flesta kommuner har en utsedd samordnare, men förutsättningarna för ett kvalitativt narkotikaförebyggande arbete har försämrats, framhåller FHM.

– Exempelvis har årsarbetskraften för samordning av förebyggande arbete kopplat till alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel sjunkit under de senaste åren.

Tre personer åtalades

Arbetet för att säkra hamnarna fortskrider i Europa och i såväl Sverige som Norge bedöms det finnas ett behov av att göra detsamma.

Tidigare i år åtalades tre personer för att ha smugglat stora mängder kokain till hamnen i Helsingborg, rapporterar SVT.

– Det beslagtagna kokainet betingar sammanlagt cirka 78 miljoner kronor i grossistledet och cirka 175 miljoner kronor i gatuledet i outspätt skick, sade kammaråklagare Hans Harding då.

Foto: O. Daniel Rangel

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen