Varning utfärdas gällande Postkodlotteriet

2024 07 27

Bedragare fortsätter att kapa kända varumärken.

Och under den senaste bedrägerivågen tycks det Postkodlotteriet vara en av de aktörer som får varumärket stulet.

Detta i samband med att bedragare hör av sig till människor för att berätta att de har vunnit pengar.

Så är dock som bekant inte fallet, utan det hela slutar istället med att personerna som utsätts förlorar pengar när de blir bedragna.

Det rapporterar TV4.

Fick samtal

En som har blivit drabbad är Lena som TV4 har pratat med.

Hon understryker att hon faktiskt var skeptisk, men att bedragaren var så pass övertygande att det skedde ändå.

Hon fick ett samtal från en person som uppgav att den kom från Postkodlotteriet och att Lena hade vunnit pengar.

Han uppmanade henne att gå in på sin bank, och att han skickade ett sms med en kod som Lena skannade med säkerhetsdosan.

“Kunde allt om mig”

Lena uttalar sig om situationen.

– Det kändes inte rätt, men han höll på i nästan 20 minuter. Han var så övertygande och manipulativ. Han kunde allt om mig, och jag vet ju inte hur de går tillväga ifall man faktiskt fått en vinst, säger hon till TV4.

Postkodlotteriet uppmanar nu att aldrig lämna ut sina kort eller kontouppgifter, och att Postkodlotteriet heller aldrig ber om dem.

Dubbla varningar

Nu går man ut med en tydlig varning.

– Sedan årsskiftet har det skett ett antal bedrägerier och -försök där bedragare har ringt personer och påstått att de vunnit i Postkodlotteriet, förklarar man.

– I samband med samtalen har de antingen bett om kortuppgifter eller sagt att de inom en kort stund kommer hem till ”vinnaren” för att sätta in den påstådda vinstsumman. Vid något tillfälle har en uppringd fått en QR-kod sig tillsänd. Samtliga scenarion är försök till bedrägerier.

Även sociala medier

Postkodlotteriet understryker att det även sker på sociala medier.

– Man har skapat bluffkonton och detta är förmodligen ett phishing‑försök. 

– Det betyder att någon försöker lura dig att lämna ut kreditkortsnummer för att få en vinst, medan syftet är att stjäla pengar från ditt konto. Postkodlotteriet skickar aldrig ut meddelanden där du ombeds uppge kontouppgifter.

Foto: Postkodlotteriet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 10

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen