Shoppingbolag var värt 100 miljoner kronor – går nu i konkurs
2024 07 25
Liveshoppingbolaget Streamify har gått under.
Konkursansökningarna fortsätter att välla in.
Nästa företag i raden att tacka för sig är liveshoppingbolaget Streamify.
Bolaget har haft en digital plattform som gjort det möjligt att sälja produkter via Live video shopping och pay-per-view-biljetter genom livesändningar.
Nu har en konkursansökan officiellt lämnats in till Östersunds tingsrätt.
Ansträngd situation
I ett pressmeddelande förklarar bolaget bakgrunden till konkursen.
– Orsaken till konkursansökan är att Streamify, trots intensivt arbete under 2024, inte har hittat en sund och fungerande lösning för sin ansträngda finansiella situation på kort och medellång sikt. Detta arbete har dessvärre under rådande omständigheter varit resultatlöst.
– Styrelsen har idag, baserat på ovanstående, därför kommit till slutsatsen att enda alternativet är att ansöka om konkurs vid Östersunds tingsrätt. Styrelsen bedömer att detta beslut är till minst skada för Bolagets borgenärer och dess aktieägare.
Var värt 100 miljoner
Streamify listades år 2021 på handelsplatsen Spotlight Stock Market och nådde en värdering om 100 miljoner kronor.
Värderingen har sedermera rasat till knappt 4 miljoner kronor inför beskedet om konkursen.
Det uppger Dagens industri
Det är liveshopping
Liveshopping växte i västvärlden under pandemin och går ut på att erbjudanden sker i en sändning där värden visar upp produkten live och tittare kan interagera, exempelvis genom att köpa produkten.
Flera större bolag har börjat ägna sig åt liveshopping i olika utsträckning, däribland Lindex och Kappahl.
Enkel plattform
Streamify satsade mycket på att utveckla en så enkel plattform som möjligt.
– Tjänsten riktar sig både till e-handlare, retailers och flera andra företag inom en mängd olika branscher kan använda Streamify för att genom Live Video Shopping exponera och sälja produkter, har bolaget förklarat.
– Vi vill erbjuda en livestreamingplattform så kraftfull, prisvärd och lättanvänd att alla kan lyckas med sin Live Shopping-resa.
Foto: P. du Preez
Text: Redaktionen