Nya kostnader kommer läggas på hushållen – infrastrukturen för dålig

2024 07 24

Investeringsbehovet i svensk vatteninfrastruktur är enormt.

Under den senaste tiden har förbättringspotentialen i infrastruktur uppmärksammats.

Trafikverket har sedan tidigare pekat ut att stora pengar behövs för att uppgradera vägnät och järnvägar runt om i landet.

Men svenska avlopps-och vattensystem är också i stort behov av uppgraderingar.

Det rapporterar TV4.

“Börjar se konsekvenser”

På olika håll runt om i Sverige tycks brister kunna påvisas.

Det handlar om såväl sprickor och läckor i ledningar som dricksvatten som måste kokas av olika anledningar.

– Vi börjar se fler konsekvenser runt om i samhället över hela landet. Vattnet stängas av på obestämd tid, man tvingas koka det och det blir allt vanligare med översvämningar, säger Klara Westling, expert inom avlopp och miljö på Svenskt vatten, till TV4.

Läggs på hushållen

Läkemedelsföretag som sätter svårnedbrytbart läkemedel på marknaden väntas stå för del av kostnaderna.

Resten kommer kommunerna att få betala för, vilket innebär att invånare kommer att få räkna med högre kostnader vad gäller vatten och avlopp.

– På 15 år kommer priset på dricksvattnet fördubblas, säger Klara Westling.

Växande investeringsskuld

I en rapport från förra året konstaterade Svenskt Vatten att det finns ett stort investeringsbehov.

– Sveriges infrastruktur för dricksvatten och avlopp bedöms ha ett årligt investeringsbehov på 31 mdkr. 

– Den årliga investeringstakten ligger runt 20 mdkr och år 2021 investerade VA-organisationerna 21 mdkr. Detta innebär en årligt återkommande underinvestering på ca 10 mdkr och en växande investeringsskuld.

Har rättigheter

Svenskt Vatten understryker flera viktiga punkter i samband med rapporten.

- VA-taxorna i Sveriges kommuner behöver till 2040 i snitt fördubblas i dagens penningvärde.

- Fastighetsägare behöver bli skyldiga att bekosta och genomföra åtgärder för klimatanpassning på den egna fastigheten.

- Fondering av medel måste tillåtas för både ny- och reinvesteringar.

Foto: J. van der Schaaf

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked från Swish

2025 06 03

Swish, Sveriges populäraste betaltjänst, har slagit ett nytt rekord.

Under maj gjordes fler betalningar än någonsin med Swish.

För första gången någonsin passerade Swish 100 miljoner betalningar på en månad.

Årets femte månad blev därmed en historisk milstolpe för Swish som befäster sin position som den marknadsledande digitala betalningslösningen i Sverige.

– Att vi nu når tresiffrigt på månadsbasis är både symboliskt och ett kvitto på Swish styrka i svenskarnas vardag, säger Urban Höglund, vd på Swish, efter beskedet.

Främsta orsaken

Det är främst Swish Handel som driver på tillväxten – en betaltjänst som riktar sig till företag, föreningar och myndigheter som vill erbjuda Swish som betalalternativ i sin webbutik, app eller fysiska butik.

I maj ökade antalet betalningar i Swish Handel med omkring 8 procent jämfört med samma månad i fjol.

Enligt företaget är e-handel och appbetalningar de segment som växer snabbast.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer | Ekonomibladet

Omfattande problem

Samtidigt som Swish slår rekord så upplever betalningstjänsten större tekniska problem än vanligt.

Den senaste tiden har plattformen utsatts för flera allvarliga överbelastningsattacker, vilket lett till att användare inte kunnat använda Swish under flera timmar i sträck.

LÄS MER: Riksbanken ryter till om Swish och Bank-ID

96 100 100 betalningar

I april genomfördes 96 100 100 betalningar med Swish. Totalt ”swishades” 51 546 000 000 kronor i april.

I dag har Swish cirka 8 600 000 miljoner privata användare.

Hela 93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Närmare 300 000 företag tar betalt med Swish.   

LÄS MER: Swish lanserar ny funktion

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Nya prislappen klar – kraftig höjning på bensin och diesel

2025 06 03

År 2027 träder EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 i kraft.

Det innebär att drivmedelsföretag från och med då måste köpa utsläppsrätter.

Följden kommer också bli dyrare bensin och diesel för bilägare i Sverige.

– EU:s utsläppshandelssystem är världens bästa styrmedel för att minska utsläppen. Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet, som vi är med i redan från start, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) i ett uttalande i maj 2024.

Här är nya prislappen

Kortfattat handlar det om ett successivt ökat pris på koldioxid inom hela EU för att minska utsläppen.

I oktober förra året klubbades lagen även i Sverige.

Och nu har den första beräkningen kommit på vilken prislapp som svenska bilister kan räkna med vid pump.

Enligt Konjunkturinstitutet och Naturvårdsverket kommer bensinpriset, som idag ligger på 15,53 kronor per liter, att landa på 20,24 kronor per liter 2028. År 2032 beräknas priset vara uppe i 22,07 kronor per liter.

Det rapporterar Vi Bilägare som tagit del av rapporten.

Priset vid pump för diesel kommer 2028 att ligga på 20,12 kronor per liter och fyra år senare 21,82 kronor per liter. Idag ligger priset på 15,66 kronor.

LÄS MER: Dyrare bensin att vänta för svenska folket

Miljarder till staten

Enligt John Hassler,  professor i nationalekonomi och tidigare regeringens klimatutredare, kommer ETS 2 att generera intäkter till staten på uppemot tio miljarder årligen.

Anledningen är att EU kommer att dela ut vinsten till medlemsländerna.

– Det finns ett bra signalvärde i att använda de här pengarna till exempelvis en klimatbonus till de svenska hushållen. Man kan även tänka sig att de här pengarna går till människor på landsbygden eller andra ställen där det är svårt att hitta alternativ till bilen, säger han till SVT.

Lovar kompensation

Regeringen har tidigare lovat att kompensera bilägare för de höjda priserna som den nya lagen innebär. Exakt hur står fortfarande inte klart.

– Nu tar vi ett steg till i arbetet med att skapa förutsättningar för den gröna omställningen. Förslaget visar att det går att driva en politik som är både effektiv och rättvis, genom att vi avser kompensera berörda för priseffekterna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i maj förra året.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Foto: Circle K

Text: Redaktionen