Solcellstrend i Europa – inte tillåtet i Sverige

2024 07 21

En våg av solceller installeras i Tyskland på ett sätt som inte är tillåtet i Sverige.

Under de senaste åren har intresset för att installera solceller på villatak i Sverige ökat kraftigt.

I många villaområden finns det solceller på de allra flesta tak, och husägare ser på det som en långsiktig investering som kan ge bra resultat.

Även i Tyskland finns ett stort intresse för solceller, om än många gör på ett helt annat sätt.

Balkongkraftverk

Den nya produkten blev populär i samband med den energikris som slog hårt mot många europeiska hushåll.

Tyskarna sätter solpaneler på balkongen i vad som kallas för “balkongkraftverk”.

Små, tunna paneler kopplas in i hemmets eluttag, och intresset är stort.

Just nu finns ungefär  en miljon solpaneler installerade på balkonger i Tyskland.

Det rapporterar TV4.

“Gör något bra”

En tysk som TV4 har pratat med är mycket nöjd med sitt balkongkraftverk.

– Det känns som om jag gör något bra. Jag använder mindre elektricitet och jag gör något mer hållbart, säger personen som bor i Berlin.

I Sverige är balkongkraftverk generellt inte tillåtna eftersom de inte får kopplas in i hemmets eluttag.

Det påverkar

Solceller har blivit aktuellt i samband med energikrisen, och finns på många hustak runt om i landet.

Det finns olika faktorer som påverkar hur mycket el som produceras.

– Med en skräddarsydd solcellsanläggning kan de flesta tak producera solel. Hur mycket el solcellsanläggningen kan producera beror dock på flera faktorer, förklarar Vattenfall.

– Väder, temperatur och solinstrålning där du bor påverkar hur mycket el din solcellsanläggning kan producera.

Olika faktorer

Vattenfall understryker vidare att det inte bara är geografi som påverkar.

– Tak i söderläge ger mest solel. Vetter ditt tak åt väst eller öst blir produktionen cirka 15 procent mindre. Vi rekommenderar inte solceller mot norr.

– 40–45 graders takvinkel ger optimal effekt men även en lutning på 30–60 grader fungerar bra. På plattare tak vinklar vi upp solpanelerna vid installationen. 

Foto: M. Wilson

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen