Konsumentverket agerar mot Tele2 – stort missnöje bland kunder
2024 07 21
Efter mängder av anmälningar vidtar Konsumentverket åtgärder mot Tele2.
Ett stort antal kunder är missnöjda med Tele2 och med dess varumärke Comviq.
Nu kommer företagen att granskas av Konsumentverket.
Detta efter att det inkommit hela 229 anmälningar mot bolagen, rapporterar Aftonbladet.
Överdebitering och dålig kundtjänst
Anmälningarna gäller en rad olika brister hos Tele 2 och Comviq.
Kunder har bland annat anmält att de blivit överdebiterade och att bredband har sagts upp utan förvarning, enligt tidningen.
Andra anmälningar till Konsumentverket gäller exempelvis vilseledande marknadsföring samt bristande kundtjänst.
Känner sig hjälplös
En villaägare berättar att han beställt bredband från Tele2 med det avtalade priset 500 kronor per månad, men sedan tvingades betala 400 kronor för mycket varje månad.
Därefter sade bolaget upp bredbandet på eget initiativ, och när kunden krävde pengar tillbaka för överdebiteringen så ville bolaget bara betala tillbaka en mindre summa.
– Det känns fruktansvärt, jag känner mig hjälplös. Det finns ingen gråzon här. De har sålt en tjänst till mig som inte existerar, säger kunden till tidningen.
En rad brister
Konsumentverket menar att det finns en rad brister hos Tele2 och Comviq, inte minst när det gäller kundtjänsten.
Från Tele2:s och Comviqs sida så säger man att man beklagar kritiken och gör sitt bästa för att förbättra bland annat kundtjänsten. Man är också medvetna om Konsumentverkets granskning.
– Vi tar naturligtvis detta på största allvar och vi håller nu på att analysera deras frågor för att kunna inkomma med svar och naturligtvis även rätta till eventuella felaktigheter, kommenterar Fredrik Hallstan, kommunikatör på Tele2, till tidningen.
Flera telekombolag har kritiserats
Flera telekombolag har även tidigare fått hård kritik från Konsumentverket.
2023 gjorde Konsumentverket en granskning av flera ledande telekombolag, rapporterade DN.
I granskningen konstaterade man att just kundtjänsten hade allvarliga brister hos flera bolag.
Nästan varannan anmälan om dålig kundtjänst gäller telekombolag, konstaterade Konsumentverket då.
– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till tidningen.
Foto: Tele2Sverige
Text: Redaktionen