Ovanligt långa köer till 1177
2024 07 21
Under sommaren har det varit ovanligt svårt att komma i kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177.
1177 är en telefontjänst som ägs gemensamt av Sveriges kommuner och landsting, där patienter ska kunna få råd och information om vård och hälsa.
Men den här sommaren har det varit svårare än vanligt att komma fram till 1177.
Telefonköerna är ofta långa.
Många möts också av ett talsvar där de uppmanas att ringa tillbaka vid ett annat tillfälle, rapporterar SR.
Talsvar efter 45 minuter
Efter 45 minuters väntan kommer ett talsvar där man uppmanas att ringa tillbaka, enligt radiokanalen.
– Ibland så blir det ett högre tryck, och då går vårt talsvar på vid 45 minuter. Men det kan lika gärna vara borta en minut senare, säger Camilla Jakobsson, enhetschef på 1177 i Västra Götaland, till radiokanalen.
”Ska inte behöva sitta och vänta”
Om man är akut sjuk så bör man istället ringa SOS, understryker hon.
Talsvaret finns för att folk inte ska sitta och vänta alltför länge.
– Det är ju för att folk inte ska behöva sitta och vänta, utan att man kan kanske då kan göra någonting annat och ringa om igen, säger hon.
Det är dock ovanligt att 1177 använder sig av det här talsvaret, och det visar att det är ovanligt långa köer till telefontjänsten nu under sommaren, enligt radiokanalen.
I genomsnitt tar det i juli 23 minuter att komma i kontakt med en sjuksköterska.
Det är dock längre köer under vissa perioder under dagen, varför man ibland vill uppmana folk att ringa in senare.
Har fått kritik
1177 är en populär telefon- och webbtjänst för rådgivning om vård och hälsa, men har ibland också fått kritik.
Bland annat har problem kring tjänstens chattfunktion 1177 Direkt uppmärksammats.
I våras beslutade Region Östergötland att ta bort funktionen, rapporterar SVT.
I samband med det valde regionen också att anmäla chattboten Triage24 till Läkemedelsverket, eftersom de ansåg att chattboten gjorde farliga felbedömningar som innebär en risk för patienters säkerhet.
Foto: J. Hagström, 1177
Text: Redaktionen