Ovanligt långa köer till 1177

2024 07 21

Under sommaren har det varit ovanligt svårt att komma i kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177.

1177 är en telefontjänst som ägs gemensamt av Sveriges kommuner och landsting, där patienter ska kunna få råd och information om vård och hälsa.

Men den här sommaren har det varit svårare än vanligt att komma fram till 1177.

Telefonköerna är ofta långa.

Många möts också av ett talsvar där de uppmanas att ringa tillbaka vid ett annat tillfälle, rapporterar SR.

Talsvar efter 45 minuter

Efter 45 minuters väntan kommer ett talsvar där man uppmanas att ringa tillbaka, enligt radiokanalen.

– Ibland så blir det ett högre tryck, och då går vårt talsvar på vid 45 minuter. Men det kan lika gärna vara borta en minut senare, säger Camilla Jakobsson, enhetschef på 1177 i Västra Götaland, till radiokanalen.

”Ska inte behöva sitta och vänta”

Om man är akut sjuk så bör man istället ringa SOS, understryker hon.

Talsvaret finns för att folk inte ska sitta och vänta alltför länge.

– Det är ju för att folk inte ska behöva sitta och vänta, utan att man kan kanske då kan göra någonting annat och ringa om igen, säger hon.

Det är dock ovanligt att 1177 använder sig av det här talsvaret, och det visar att det är ovanligt långa köer till telefontjänsten nu under sommaren, enligt radiokanalen.

I genomsnitt tar det i juli 23 minuter att komma i kontakt med en sjuksköterska.

Det är dock längre köer under vissa perioder under dagen, varför man ibland vill uppmana folk att ringa in senare.

Har fått kritik

1177 är en populär telefon- och webbtjänst för rådgivning om vård och hälsa, men har ibland också fått kritik.

Bland annat har problem kring tjänstens chattfunktion 1177 Direkt uppmärksammats.

I våras beslutade Region Östergötland att ta bort funktionen, rapporterar SVT.

I samband med det valde regionen också att anmäla chattboten Triage24 till Läkemedelsverket, eftersom de ansåg att chattboten gjorde farliga felbedömningar som innebär en risk för patienters säkerhet.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen