STOCKHOLM: Beslut om ja eller nej till Palestinaflaggor har fattats

2024 07 20

Nu står det klart om det är acceptabelt att vifta med Palestinaflaggor eller ej i den stora parad som sker i Stockholm lördagen den 3 augusti.

Flaggfrågan avser prideparaden som äger rum i samband med att Stockholms Pridefestival arrangeras.

Palestinaprotester

Palestinaflaggor och Palestinaprotester kopplat till kriget mot terrorgruppen Hamas i Gaza har blivit en het potatis. Detta efter att ett ekipage vid namn Queers for Palestine anmält sin medverkan i prideparaden.

Frågor har rests avseende om ekipaget främst avser hbtq+-frågan – som är vad paraden handlar om – eller om det i själva verket är något annat, indikerar DN som rapporterar att ekipagets koppling till hbtq+-frågor var i behov av att tydliggöras ytterligare.

Finns en oro

– För att säkerställa att ett hbtq+-fokus tydligt framgår i deras namn och beskrivning, förklarar Stockholm Prides ordförande Michal Budryk till tidningen.

Det finns en oro kring att en del försöker ta sig in i prideparaden för att i första hand föra fram helt andra budskap än hbtq+-frågor och Palestinafrågan har skapar mycket kontroverser världen över.

Organisationen bakom ekipaget Queers for Palestine heter Queers against fascism och de är inte nöjda med att tvingas byta namn på sitt ekipage.

– Vi har inget val och det är det som är problemet, säger Samuel Girma vid Queers against fascism är fortsatt kritisk.

Besked om Palestinaflaggor

Bråket har även satt fokus på huruvida man ska kunna vifta med Palestinaflaggor i pridetåget.

I vanliga flagg brukar svenska flaggan och den så kallade regnbågsflaggan var två vanligen förekommande flaggor i paraden.

Nu har ett beslut meddelats rapporterar SR Stockholm.

– Stockholm Pride kommer inte att stoppa Palestinaflaggor i årets Prideparad, uppger radiokanalen.

Uppgifterna har lämnats av pridechefen Michal Budryk i ett skriftligt svar till P4.

Partipolitiskt obundet

Stockholm Pride är partipolitiskt och religiöst obundet. Stockholm Pride arbetar för att stärka hbtq+-personers livssituation och rättigheter, förklarar organisationen på sin webbsida.

Stockholm Pride äger rum måndagen 29 juli till lördagen 3 augusti.

Foto: Ehimetalor Akhere Unuabona

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Populärt godis slut i många butiker

2024 09 12

Bubs godis tar slut i butiker och många hyllor står tomma.

Bubs godis har gjort jättesuccé under de senaste åren.

Efter trender på sociala medier har även godisälskare utanför Sverige fattat tycke för det populära svenska godiset.

De är kända för sina klassiska hallonlakritsskallar, surskallar och skumgodis-varianter.

Nu är det dock slut på produkterna i många olika butiker.

Sprids på sociala medier

På bland annat Tiktok ställer sig godiskonsumenter frågan om vad som har hänt med Bubs godis.

Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs, förklarar att den enorma efterfrågan gör det svårt att se till att Bubs godis finns tillgängligt i alla butiker hela tiden.

Det rapporterar Nyheter24.

“Blir svårt”

Mossberg understryker att det är svårt att möta efterfrågan.

– Det finns ett enormt intresse och sug efter Bubs godis. Under förra året hade Bubs en tillväxt på nästan 50 procent, säger hon till Nyheter24.

– Det är såklart otroligt roligt, men det gör det svårt att produktionsmässigt hålla samma takt som den höga efterfrågan från konsumenterna.

Baserat i Jönköping

I bland annat USA har suget efter svenskt godis blivit stort under den senaste tiden.

Bubs har därför tvingats till nya investeringar för att se till att de kan möta efterfrågan framöver, såväl i Sverige som internationellt.

Det klassiska svenska företaget är baserat i Jönköping och upplever just nu en enorm succé där det bedöms finnas stor potential även på internationella marknader.

Grundades 1992

Bubs grundades 1992 utanför Jönköping och namnet kommer från de första bokstäverna i grundarnas förnamn.

– Året är 1992. Någonstans i trakterna kring Huskvarna pantsätter en familj sin villa för att börja tillverka godis, förklarar Bubs via sin hemsida.

– Familjen heter Lindström i efternamn och de har sedan starten varit ägare av företaget som sedan 2023 ägs av Orkla Confectionery & Snacks. 

– BUBS förresten? Jo, det står för Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. Tillsammans har de varit den drivande faktorn för att göra BUBS till ett välkänt och älskat varumärke. 

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen