Ebba Busch medger misslyckande – ”klarar det inte”

2024 07 19

Ebba Busch erkänner ett stort politiskt misslyckande.

KD-ledaren och energiministern Ebba Busch medger att hon och regeringen har misslyckats inom ett väldigt viktigt område.

Det är första gången som Busch gör ett sådant medgivande inom den politiskt mycket heta frågan.

Sverige ser ut att missa EU:s klimatmål, vilket energiministern nu alltså erkänner, rapporterar SVT.

– Det stämmer att vi ser ut att inte klara målen, säger Ebba Busch till kanalen.

Underkänner sig själv

Regeringen har fått kritik från flera håll på grund av risken att Sverige inte kommer att klara av EU:s klimatmål.

Målen syftar till att EU-länderna ska leva upp till Parisavtalet.

Men regeringen underkänner sig själv i en ny skrivelse till EU, avslöjar kanalen.

Allt fler siffror pekar på att Sverige inte kommer att klara målen.

Och energiminister Ebba Busch (KD) uppger nu alltså själv – för första gången – att målen inte kommer att nås.

”Har en hemläxa att göra”

Busch försvarar sin och regeringens politik med att man har fattat medvetna beslut som gör det svårare att nå målen men som man har ansett nödvändiga av andra skäl.

– Till exempel att vi valt att minska inblandning av biodrivmedel i bränslen, säger Busch till kanalen.

Samtidigt tillstår hon att Sverige behöver bättra sig när det gäller klimatmålen.

– Vi har en hemläxa att göra, men vi ska fortsätta slåss för en realistisk väg att nå EU:s mål, säger Ebba Busch.

”Är ett säkerhetshot”

Regeringens klimatpolitik har fått hård kritik från flera håll under en längre tid. Både från oppositionen och från experter av olika slag.

Så sent som igår gick två KTH-forskare, professor Göran Finnveden och ekonomie doktor Markus Larsson, till angrepp mot regeringens klimatpolitik ur ett säkerhetsperspektiv.

Regeringen uppger själv i sin nationella säkerhetsstrategi att klimatpolitik och säkerhetspolitik är sammankopplade, men agerar inte därefter, menar debattörerna i ett inlägg i tidningen Aktuell Hållbarhet.

– Utifrån Sveriges nya nationella säkerhetsstrategi kan man göra tolkningen att regeringen och den klimatpolitik den i dag för i själva verket är ett säkerhetshot, menar debattörerna.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bensinpriset förändras snabbt – på väg mot rekord

2024 09 15

Det svenska bensinpriset har förändrats väldigt snabbt jämfört med priset i övriga Europa.

På bara ett år har svenska drivmedelspriser sjunkit avsevärt.

I rankingen över europeiska drivmedelspriser har Sveriges position förändrats med hela 14 placeringar när det gäller bensin och 18 placeringar när det gäller diesel, rapporterar DI.

Sverige har nu det sjunde lägsta bensinpriset i Europa – av 32 jämförda länder, enligt statistik från M Sverige. Det rör sig om en rekordsnabb förändring jämfört med hur Sverige brukar stå sig i jämförelse med andra europeiska länder.

Snabb förändring i europeisk jämförelse

I statistiken jämförs drivmedelspriser i europeiska länder i september varje år.

En liter bensin kostar i snitt 16,64 kronor i Sverige i september.

Det innebär att vi går från en 21:a plats till en 7:e plats i Europa, när länderna rankas utifrån hur billig bensinen är, rapporterar tidningen.

När det gäller diesel har Sverige gått från en 32:a plats, alltså bottenplaceringen, till en 14:e plats.

Effekt av sänkt reduktionsplikt

De sjunkande drivmedelspriserna tros bland annat bero på att oljepriset har fallit, enligt tidningen.

Men prissänkningen är också en effekt av den sänkta reduktionsplikten.

Regeringen planerar dock att höja reduktionsplikten igen, men kompensera genom att sänka skatten på drivmedel.

Något som M Sverige tycker är bra, eftersom reduktionsplikten fyller en funktion.

– Inblandningen gör ju att det skapar möjligheter att kunna fortsätta köra med den bil man har i dag eftersom utsläppen blir mindre, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, enligt tidningen.

Sänker bränsleskatter

Att sänka reduktionsplikten var ett viktigt vallöfte från Tidöpartierna, men nu har man alltså föreslagit att den ska höjas igen eftersom man vill minska svenska klimatutsläpp, rapporterar SVT.

Nivån på reduktionsplikten planeras att höjas från 6 till 10 procent.

Det är tillräckligt för att minska CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, enligt kanalen.

Men samtidigt väljer man alltså att sänka drivmedelsskatterna.

Tidöpartiernas förhoppning är att skattesänkningen ska innebära att det inte blir dyrare att tanka, trots en höjd reduktionsplikt.

– De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, uppger Sverigedemokraterna i en skriftlig kommentar till kanalen.

Foto: engin akyurt

Text: Redaktionen


Oväntat besked i USA-valet – dramatisk förändring

2024 09 15

Kamala Harris närmar sig Trump i en röd delstat.

Det är delstaten Iowa, en röd delstat, som nu uppmärksammas.

En ny opinionsundersökning visar att Kamala Harris närmar sig Donald Trump i delstaten.

Detta efter att Donald Trump tydligt vunnit Iowa i tidigare val och Joe Biden legat långt bakom i tidigare mätningar.

Det rapporterar Newsweek.

Tydligt röd delstat

Det rör sig om en dramatisk förändring.

Under valet 2016 vann Trump Iowa med 10 procents marginal.

I valet 2020 var det återigen Trump som vann med drygt 8 procent.

I en mätning från i juni låg dåvarande presidentkandidaten Joe Biden bakom Trump med hela 18 procent i Iowa.

Nu närmar sig Kamala Harris.

Bara fyra procent

Kamala Harris ligger nu bara fyra procent bakom Donald Trump.

– Den demokratiska presidentkandidaten Kamala Harris närmar sig den tidigare presidenten Donald Trump i Iowa, med en ny opinionsundersökning som visar att hon bara ligger under med 4 poäng i den röd-lutande staten, uppger Newsweek.

– Nu visar en ny opinionsundersökning som publicerades på söndagsmorgonen av Des Moines Register och Mediacom Iowa Poll att Harris får 43 procent jämfört med Trumps 47 procent.

“Inte bekvämt”

Så sent som i juni hade Donald Trump 50 procent i Iowa medan Joe Biden stod och stampade på 32 procent.

Nu menar opinionsundersökaren J. Ann Selzer, vd för Selzer & Co, att Trump har anledning att vara orolig.

Det uppger Des Moines Register.

– Jag skulle inte säga att 4 procent är bekvämt. Loppet har skärpts avsevärt.

Ingen mer debatt

Donald Trump har tidigare aviserat att det inte blir någon mer debatt mellan honom och Kamala Harris.

Hans rådgivare vill se mer fokus på de ämnen som tros kunna ge honom ett försprång i valet, det vill säga ekonomin, migrationen och situationen vid gränsen till Mexiko.

Experter menar att Trump lägger alltför lite fokus på hans kärnämnen, och att en skarpare inriktning mot dessa ämnen skulle kunna ge honom mer stöd i flera olika delstater.

Speciellt i de så kallade vågmästarstaterna bedöms det vara viktigt att få väljare att förstå hans position i ämnena.

Foto: Official White House Photo by Lawrence Jackson resp Shealah-Craighead

Text: Redaktionen