Finland utnämns som “den största förloraren” – av utlänningar

2024 07 18

Finland tappar ordentligt i en ny studie.

Finland lyfts ofta fram som ett av de lyckligaste länderna i hela världen.

Tuffare tycks det vara för de som kommer till landet, exempelvis för att arbeta.

Där får Finland dåliga omdömen, och beskrivs som “den största förloraren”.

Det rapporterar Svenska Yle.

Ny rapport

Det är i en ny rapport från Expat Insider, som jämför de upplevelser som utlandsboende har runt om i världen, som de hårda orden kommer från.

Finland hamnar på 51 plats av totalt 53 länder som kom med.

Anledningen tros ha att göra med att utlänningar har svårare att få kontakt i landet.

– I andra länder kan man träffa människor på gatan och bli bekanta på det sättet, men det är ovanligare i Finland, säger Ingrid Biese, filosofie doktor och lektor på Åbo Akademi, till Yle.

Svårt med mycket

I undersökningen framhåller 25 procent av respondenterna att de är nöjda med sina sociala liv.

Samtidigt upplever 70 procent att de har svårt att hitta vänner och hela 83 procent anser att det är svårt att lära sig språket.

Det menas även att arbetsmarknaden är svår.

– Vi skapar sådana krav som vi egentligen inte skulle behöva. Det finns en massa jobb där man egentligen inte behöver finska eller svenska, men vi kräver det ändå, fortsätter Biese.

Flera hinder

I rapporten understryker Expat Insider att Finland inte lyckas kompensera de hinder som finns i samhället med digitala lösningar.

– Finland gör ett svindlande fall till botten, dess digitala skicklighet kan inte kompensera för de yrkesmässiga, ekonomiska och sociala hindren.

Kyligt klimat

Vidare menas det att problem uppstår vad gäller det kyliga klimatet, såväl vädermässigt som socialt.

– Finlands utmaningar när det gäller integration av nyinflyttade framgår tydligt av landets botten-ranking i flera kategorier, bland annat lokal vänlighet, kultur och att hitta vänner.

– Finland rankas nu som nummer 51 av 53 länder i Expat Insider 2024-undersökningen. Trots att de glänser i kategorierna Miljö & klimat och Digitalt liv.

Foto: V. Vedenskii

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 09 12

Matpriserna sjunker i Sverige.

Det visar Statistiska centralbyråns (SCB) senaste konsumentprisindex för augusti.

I genomsnitt sjönk livsmedelspriserna med 0,4 procent under månaden.

Tre produkter sticker ut i statistiken och noterar prissänkningar på över 10 procent.

Det handlar om grönsakerna morötter (-18,4 procent), purjolök (-14,9 procent) och blomkål (-13,4 procent).

– Purjolök hör till de grönsaker som sjönk mest i pris mellan juli och augusti, men sett över en längre period har priset på purjolök ökat med knappt 27 procent i årstakt, säger SCB:s prisstatistiker Carl Mårtensson.

Billigare kött

En annan produkt som numera går att handla till lägre priser är griskött. Priserna på griskött sjönk med 8,6 procent i augusti jämfört med föregående månad.

Populära varor som fisk, kaffe, te och kakao har även blivit billigare.

– Bland de olika varugrupperna sjönk priserna på fisk med 2,6 procent jämfört med juli, samtidigt som priserna för kaffe, te och kakao föll 1,7 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Vissa varor ökar i pris

Matpriserna sjönk överlag i augusti, men vissa varor ökade i pris.

Frukt hörde till de varugrupper vars priser vände uppåt i augusti, med en ökning på 1 procent jämfört med juli.

– Honungsmelon och citroner har ökat rejält i pris jämfört med juli. Även priset på färska bär har gått upp. I år började blåbärssäsongen extra tidigt på grund av försommarvärmen, säger Carl Mårtensson.

I augusti steg också priserna på lammkött och gravad lax jämfört med föregående månad.

Hela listan

Här är produkterna som sjönk mest i pris under augusti jämfört med juli: 

1, Morötter (-18,4 procent)

2, Purjolök (-14,9 procent) 

3, Blomkål (-13,4 procent) 

4, Griskött (-8,6 procent) 

5, Djupfryst fisk (-7,9 procent) 

6, Paprika (-7,5 procent) 

7, Vindruvor (-6,5 procent) 

8, Päron (-4,3 procent)

9, Djupfrysta skaldjur (-3,7 procent)

10, Lättmargarin (-3,3 procent)

Källa: SCB

Foto: Snabbgross

Text: Redaktionen