Nya rekord – svenskarna rusar till butikerna

2024 07 18

Svenskarnas konsumtion av vissa livsmedel når nya nivåer.

Det är sedan tidigare känt att svenska folket har en betydande förkärlek till sötsaker och snacks.

På torsdagen har Statistiska centralbyrån släppt en ny rapport som visar att den förkärleken sannerligen inte är på väg att försvinna.

Snarare ökar svenskarnas konsumtion, och det rejält.

Chips, läsk och glass

Svenskarnas konsumtion av chips, glass och läsk når nu nya rekordnivåer.

– På sommaren äter vi mest glass, och nuförtiden mer än någonsin. Sedan 2016 har glassköpandet i Sverige ökat med 3,5 miljarder kronor. Även vår konsumtion av läsk och chips slår nya rekord, förklarar Statistiska centralbyrån.

Kraftiga ökningar

SCB framhåller att det rör sig om kraftiga ökningar.

Försäljningen av glass, läsk och chips ökar för varje år. Den sammanlagda försäljningen låg under 2022 på totalt 22 miljarder kronor, en ökning med 52 procent sedan 2016.

– Under 2016 såldes glass för drygt 5,6 miljarder kronor i Sverige. Sex år senare har den siffran ökat till 9,1 miljarder kronor, säger SCB:s statistiker Louise Eklund.

Många miljarder

Konsumtionen av chips och läsk fortsätter öka.

– Även konsumtionen av läskedrycker ökar när det är varmt. Försäljningen av läsk har ökat med 48 procent, från 6,6 miljarder kronor 2016 till 9,8 miljarder 2022, fortsätter SCB.

– Salta potatischips äts också mycket på sommaren. Chipsförsäljningen har ökat från 2,2 miljarder kronor 2016 till 3 miljarder 2022, en ökning med 38 procent.

Funnits länge

Såväl läsk som glass introducerades på riktigt i Sverige på 1800-talet.

– Från slutet av 1800-talet började gatuförsäljningen av glass i Sverige och 1917 öppnade en italienare en glasskiosk i Stockholm. 

– På 1930-talet började Mjölkcentralen tillverka glass och 1935 lanserades ”Puckstången” som den första glasspinnen i Sverige.

– Läskedrycker var också en 1800-talsnyhet i Sverige. Den första svenska läsken som såldes i etiketterad flaska var ”Citron-brus” som lanserades 1905. 

– Andra kända märken är ”Pommac” från 1919 och ”Julmust” som kom 1920. ”Cuba-Cola” var den första svenska colaläsken och den lanserades 1953. 

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen


JUST NU: Sällsynt rusning efter samma aktier

2025 03 31

Det pågår en svensk massflykt från amerikanska aktier.

Redan i början av mars kunde Nordnet konstatera att svenska fondsparare lämnar den amerikanska aktiemarknaden på bred front.

– Rotationen bort från USA hem mot Sverige är tydlig, sade Nordnets sparekonom Frida Bratt då.

En månad senare fortsätter flykten.

Svenskarna överger amerikanska aktier i “rask takt”, framhåller Nordnet på måndagen.

Istället sker en sällan skådad rusning till försvarssektorn.

– Det är sällan vi ser så många aktier inom en och samma sektor på listan, dessutom internationella sådana. Å andra sidan är det sällan vi ser en amerikansk president som vill ha en helt ny världsordning både ekonomiskt och militärt. Frågan att ställa sig nu är om de stora försvarsinvesteringarna redan är inprisade i aktiekurserna, säger Frida Bratt.

"Aktierna har rusat"

Saab, Mildef och Scandinavian Astor Group är några av aktörerna på listan över svenska sparares mest nettoköpta aktier under mars månad.

Även brittiska BAE Systems och tyska Rheinmetall finns på samma lista. Dessutom lockas många sparare till Swedbank och Handelsbanken,. 

– Europa står inför massiva försvarsinvesteringar som väntas lyfta såväl tillväxten som räntorna i euroområdet. Försvarsaktierna har rusat och spararna är inte sena att haka på tåget, säger Frida Bratt.

– Det har börjat talas om att intresset för USA kanske kommer tillbaka nu när den amerikanska börsen har gått ned från de tidigare höga nivåerna, men vi ser inga sådana tendenser hos Nordnets kunder i mars.

USA säljs av mer och mer

Klart är dock att säljlistan domineras av amerikanska aktier.

– Vi ser att spararna säljer av USA både på fond- och aktiesidan. Flera techjättar säljs, men också aktier som Eli Lilly och Coca-Cola. Den sistnämnda har utvecklats relativt väl i år, vilket väcker frågan om säljmotiven i vissa fall är ideologiska, konstaterar Frida Bratt. 

Mest köpa aktier bland Nordnets svenska kunder i mars:
Saab
Investor
Handelsbanken
BAE Systems
Rheinmetall
Volvo
Mildef
Swedbank
Scandinavian Astor Group
Novo Nordisk

Mest sålda aktier bland Nordnets svenska kunder i mars:
Embracer
Apple
Microsoft
Meta Platforms
Attendo
Coca-Cola
Norwergian Air Shuttle
Eli Lilly
Sinch
Ericsson

Källa: Nordnet

Text: Redaktionen


OVÄNTAT BESKED: Anders Borg ska hjälpa nytt parti

2025 03 31

Sveriges tidigare finansminister Anders Borg (M) får ett oväntat uppdrag.

Moderatprofilen, som genomförde breda skattesänkningar under sin tid som finansminister, ska hjälpa Vänsterpartiet att bli regeringsdugliga.

Under våren ska Anders Borg coacha ett 50-tal vänsterpartister tillsammans med Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg och den tidigare EU-parlamentarikern Cecilia Malmström (L).

Coachningen kallas för ”regeringsskola” och syftet är att lära Vänsterpartiet hur regeringar samtalar och samverkar med näringslivet, rapporterar SVT:

– För att vara redo krävs det att vi vet hur det funkar i Regeringskansliet, vi behöver veta hur man samverkar som regering med näringslivet och med civilsamhället. Vi måste känna till hur departement styrs och på vilka signaler myndigheter agerar, skriver Vänsterpartiet i ett mejlutskick som tv-kanalen tagit del av.

Ställer krav på matjättarna

Samtidigt som V ska lära sig att samverka med näringslivet så ställer partiet hårda krav på Sveriges matjättar.

Vänsterpartiet vill att livsmedelskedjor som ”tar ut oskäliga matpriser” ska kunna bötfällas.

 Finansministern hade en fikastund med matjättarna för två år sedan. Resultatet av det mötet var att ICA fortsatte att ta ut rekordvinster, samtidigt som en barnfamilj betalar 30 000 kronor mer för maten idag. Det duger inte, säger partiledare Nooshi Dadgostar (V) i ett uttalande.

Jacob Wallenberg, en av profilerna som ska coacha V, har en helt annan uppfattning.

Han anser inte att matjättarna bär skulden för de höga matpriserna.

– Det är inte de enskilda affärerna som har skapat den här situationen, det är andra saker, säger Wallenberg till SvD och pekar på att matpriserna stiger i hela Europa.  

– I Sverige går vi ut och vi ska protestera mot det här genom att inte köpa i affärerna. Det är att utsätta fel personer för vår ilska och det tycker jag är olyckligt.

Enligt Wallenberg stiger matpriserna främst på grund av missväxt och inflation. Faktorer som livsmedelskedjorna inte kan påverka, menar Svenskt Näringslivs ordförande.

Foto: Talarforum

Text: Redaktionen