Viaplay öppnar för stora förändringar – det här händer i höst

2024 07 18

Krisande Viaplay kan komma att göra stora förändringar efter ännu ett dåligt resultat.

Streamingjätten Viaplay har nu haft stora problem under en längre tid.

På torsdagen kom beskedet att bolaget har haft en kraftigt minskad omsättning under det andra kvartalet.

Antalet abonnenter minskade också från 4,9 miljoner i slutet av årets första kvartal, till 4,7 miljoner vid slutet av det andra kvartalet, rapporterar DI.

Inte bara motgångar

Det är ännu ett tungt slag för bolaget, som sedan länge befinner sig i djup kris.

Streamingjätten har hanterat krisen bland annat genom att höja prenumerationspriser, vilket har väckt starka reaktioner hos många kunder.

Viaplay har dock även haft framgångar under året, man har exempelvis säkrat rättigheterna till fotbollsturneringen Champions League samt Formel 1, rapporterar tidningen.

– Båda avtalen speglar vårt åtagande att konkurrera långsiktigt på våra kärnmarknader och att erbjuda unikt premium-innehåll som tilltalar breda publikgrupper, kommenterar bolagets VD Jørgen Madsen Lindemann i ett uttalande.

Bolaget har trots allt en tro på framtiden, och öppnar för flera stora förändringar för att vända krisen.

Satsar nytt

Man planerar bland annat att lansera tjänsten Viaplay HVOD i Sverige, vilket Dagens Media har rapporterat om. Den lanserades i Danmark redan i juni.

Viaplay HVOD är en hybrid video on demand-tjänst som har innehåll både med och utan reklam. Tjänsten lanseras i Sverige till hösten.

Det är en av flera förändringar som streamingjätten planerar.

– Vi vill öka vårt totala digitala inventory så snabbt som möjligt, säger Jørgen Madsen Lindemann till Dagens Media.

Flera förändringar

En annan förändring är att man har öppnat för möjligheten att sälja vidare rättigheter till Champions League-matcher till andra aktörer. Detta kan bli extra aktuellt i höst eftersom Champions League utökar, det kommer alltså att spelas fler matcher.

Viaplay kommer också att bredda sitt utbud, bland annat så kommer man att visa dokusåpan Paradise Hotel under hösten.

En annan viktig förändring är att man satsar väldigt hårt på att sätta stopp för så kallad kontodelning, vilket är ett problem som flera stora streamingjättar har försökt få bukt med under en längre tid.

Foto: Viaplay Group

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 09 12

Matpriserna sjunker i Sverige.

Det visar Statistiska centralbyråns (SCB) senaste konsumentprisindex för augusti.

I genomsnitt sjönk livsmedelspriserna med 0,4 procent under månaden.

Tre produkter sticker ut i statistiken och noterar prissänkningar på över 10 procent.

Det handlar om grönsakerna morötter (-18,4 procent), purjolök (-14,9 procent) och blomkål (-13,4 procent).

– Purjolök hör till de grönsaker som sjönk mest i pris mellan juli och augusti, men sett över en längre period har priset på purjolök ökat med knappt 27 procent i årstakt, säger SCB:s prisstatistiker Carl Mårtensson.

Billigare kött

En annan produkt som numera går att handla till lägre priser är griskött. Priserna på griskött sjönk med 8,6 procent i augusti jämfört med föregående månad.

Populära varor som fisk, kaffe, te och kakao har även blivit billigare.

– Bland de olika varugrupperna sjönk priserna på fisk med 2,6 procent jämfört med juli, samtidigt som priserna för kaffe, te och kakao föll 1,7 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Vissa varor ökar i pris

Matpriserna sjönk överlag i augusti, men vissa varor ökade i pris.

Frukt hörde till de varugrupper vars priser vände uppåt i augusti, med en ökning på 1 procent jämfört med juli.

– Honungsmelon och citroner har ökat rejält i pris jämfört med juli. Även priset på färska bär har gått upp. I år började blåbärssäsongen extra tidigt på grund av försommarvärmen, säger Carl Mårtensson.

I augusti steg också priserna på lammkött och gravad lax jämfört med föregående månad.

Hela listan

Här är produkterna som sjönk mest i pris under augusti jämfört med juli: 

1, Morötter (-18,4 procent)

2, Purjolök (-14,9 procent) 

3, Blomkål (-13,4 procent) 

4, Griskött (-8,6 procent) 

5, Djupfryst fisk (-7,9 procent) 

6, Paprika (-7,5 procent) 

7, Vindruvor (-6,5 procent) 

8, Päron (-4,3 procent)

9, Djupfrysta skaldjur (-3,7 procent)

10, Lättmargarin (-3,3 procent)

Källa: SCB

Foto: Snabbgross

Text: Redaktionen