NYA REGLER: Alla bilar kommer pipa – införs nu
2024 07 16
Från och med sommaren 2024 börjar nya regler för nyproducerade bilar att gälla i Sverige.
Reglerna har nu varit i bruk i drygt två veckor efter att EU klubbat igenom förändringen med start 1 juli.
Det handlar om det nya varningssystemet “Intelligence Speed Assistance", ISA, som ska installeras i samtliga nya bilar som kommer ut på marknaden.
Systemet innebär att ett pipande ljud varnar när du överskrider hastighetsgränsen, vilket är tänkt ska stoppa fortkörare och förhindra olyckor.
Långsiktig förändring
Från början var systemet tänkt som en hastighetsbegränsare som helt skulle omöjliggöra högre hastigheter än den tillåtna.
I slutändan nöjde sig EU med varningssystemet. Det blinkar, piper eller skakar på ratten om man kört för fort.
Eftersom det införs för nya bilar handlar det om en långsiktig förändring som på sikt ska gälla alla bilar ute i trafiken.
Men förändringen har också mötts av kritik. Det räcker att ligga tre procent över hastighetsgränsen för att systemet ska ge utslag, uppgav bilförsäljaren Robert Runnemark för SR tidigare i år.
"Gör mig galen"
Tommy Wahlström, svensk representant i juryn för Årets bil, instämmer i kritiken.
– Det här gör mig galen. När man följer trafiken på en väg går hastigheten ofta upp och ner lite. Jag tycker inte att jag är en fartdåre som borde få ett irriterande pling-pling-pling varje gång hastigheten går en eller två kilometer över gränsen, säger han till norska Dagbladet.
– Dessutom visar de flesta bilar tre till fyra procent för hög hastighet på hastighetsmätaren. Det betyder att även om hastighetsmätaren visar 82-83 km/h så är det osannolikt att du kör för fort.
Inte alltid lätt att stänga av
Det går visserligen att stänga av funktionen. Men varje gång man slår på bilen igen sätts den automatiskt igång igen.
Hur enkelt det är att slå av varningssytemet varierar dessutom kraftigt bilar mellan, enligt testsajten Elbil24.
Enligt Robert Runnemark vänjer man sig dock till slut.
– I början tänkte jag “hur ska man stå ut med det här?” Men nu känns det mer hemtamt.
232 dog förra året
Under 2023 skadades 14 561 personer och 232 personer omkom i trafikolyckor i Sverige.
Dödssiffran är 25 fler än snittet för pandemiåren 2020 och 2021.
– Vi måste tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag fortsätta det viktiga arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Foto: A. Boucher
Text: Redaktionen