Stort larm om två nätjättar – 70 procent av Sverige är kunder

2024 07 10

Två jätteföretag på nätet utgör ett hot mot såväl kunder som den fria konkurrens i Sverige.

Den varningen kommer nu från branschorganisationen Svensk Handel som uppmanar såväl Konsumentverket som regeringen att agera.

Företagen det gäller är de kinesiska shoppingjättarna Temu och Shein. Enligt Svensk Handel har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de berörda företagen.

Listan över bristerna med de två giganterna är lång.

Temu och Shein uppges ducka EU-regler som skyddar svenska konsumenter, vilket “sätter den fria konkurrensen ur spel” när Sveriges företag å sin sida hålls hårt av hårda regler om produktsäkerhet och kemikalier.

“Fundera som konsument”

– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.

Vädjar till regeringen: "Oacceptabelt"

Paketindex visar att leveranser från Temu och Shein väller in till Sverige. Under årets första kvartal ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. 

En stor del av paketen kommer från Kina.

– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag, säger Sofia Larsen.

Enligt Svensk Handel utgör de två kinesiska företagen ett hot mot både svensk handelsföretag och folk som handlar på nätet.

– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, framhåller en talesperson för Temu till sajten Ehandel.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Svenska turister har ny favoritstad – ”dubbelt så många bokningar”

2024 09 11

Svenska folket packar väskan och beger sig utomlands under sensommaren och hösten. 

För drygt en vecka sedan uppgav resebolaget Apollo att man tvingas sätta in extraflyg för att möta den stora efterfrågan på resor.

Nu ger konkurrenten Ticket ett liknande besked.

– Allt fler svenskar förlänger sommaren med resor utomlands. Den senaste bokningsstatistiken från Ticket visar på ett fortsatt starkt intresse, framhåller resebyrån i ett uttalande.

Ny favoritstad: Ökat med över 100 procent

Enligt Tickets statistik är sol- och badorter i Spanien, Grekland och Cypern fortfarande favoritresmålen för svenska turister under sensommaren.

Spanska Mallorca och Malaga toppar listan, följt av Larnaca på Cypern och de grekiska öarna Rhodos och Kreta.

Procentuellt ökar dock resebokningarna mest till ett annat resmål.

Nederländernas huvudstad Amsterdam har seglat upp som en favoritdestination för svenska resenärer.

Resandet till staden har ökat med över 100 procent det senaste året.

– Amsterdam utmärker sig särskilt som årets raket, med mer än dubbelt så många bokningar i år, skriver Ticket.

”Är verkligen på uppgång”

Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket, konstaterar att det finns flera anledningar till det ökade intresset för Nederländernas huvudstad.

– Amsterdam är verkligen på uppgång. Vi såg redan ett ökat intresse under sommaren och den trenden håller nu i sig. Staden erbjuder en mix av kort flygtid, vackra kanaler, trendiga caféer och en livlig stadspuls – vilket gör den till en lockande destination, säger hon.

Det ökade trycket på sensommarresor beror på två saker, enligt Tiyoneh Jah.

–  Vi ser att många svenskar väljer att boka resor inom Europa under sensommaren, medan de sparar längre resor till vinterhalvåret. Det behagliga vädret och möjligheten att nu resa till populära sommardestinationer till ett mycket lägre pris är stora drivkrafter. Att resa inom Europa är dessutom både enkelt och smidigt vilket många uppskattar.

Foto: 

Text: Redaktionen


Raseri mot ICA: ”Uppgifterna är rent ut sagt förjävliga”

2024 09 10

I december 2023 dömdes åtta Ica-handlare för brott efter den stora insiderhärvan med Ica-aktier 2021.

Enligt domen ska Ica-handlarna haft tillgång till insiderinformation om Ica-aktien, innan Ica köptes ut från börsen hösten 2021. Ica-handlarna och åtta andra personer köpte då flera aktier och drog tillsammans in 16 miljoner kronor.

I december 2023 dömdes åtta Ica-handlare för brott.

Trots det fortsätter många att driva och äga sina butiker, enligt en granskning från Handelsnytt.

Enligt granskningen har bara en Ica-handlare sålt sin butik efter domen.

Uppgifterna får fackförbundet Handels att gå i taket.

– Uppgifterna är rent ut sagt förjävliga. Arbetsgivare som trots domar får fortsätta arbeta och utsätta sina anställda för obehag är oerhört problematiskt.

Det säger Linda Palmetzhofer, ordförande i Handelsanställdas förbund, till Handelsnytt.

– Det är uppenbart att Ica behöver agera bättre mot handlare som missköter sig. Här förväntar vi oss en ökad samverkan med Ica, framför allt på central nivå för att komma till bukt med problematiken, fortsätter Palmetzhofer som anser att Ica-koncernen saknar en ”överordnad HR-avdelning” som kan se till att ”olämpliga personer plockas bort”.

– Vi efterlyser en större handlingskraftighet från Ica. Våra medlemmar förtjänar en arbetsplats som agerar på uppenbara problem.

Ica-handlarna svarar

Medlemsorganisation för Sveriges Ica-handlare, ICA-handlarnas Förbund, har svarat på kritiken genom vd:n Göran Blomberg.

– Vår hantering måste vara rättssäker. Om vi agerade godtyckligt skulle det skapa osäkerhet i handlarkåren, säger han till tidningen Arbetet.

Vidare uppger Blomberg att Ica-handlare måste förhålla sig till de riktlinjer som satts upp.  

– Ica-handlarens avtal med Ica Sverige och Ica-handlarnas Förbunds stadga slår fast att handlaren ska följa regler kring exempelvis arbetsmiljö och matsäkerhet. När vi upptäcker avvikelser inleds en dialog med medlemmen. Bristerna följs upp och åtgärdas, säger han till tidningen.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen