Svensk kedja gör succé i Norge – ny butik öppnar

2024 07 08

Den svenska butikskedjan Panduro går starkt i Norge.

Hobbykedjan Panduro har en stark position i norra Europa.

Utöver Sverige finns butiker även i Norge, Danmark, Nederländerna och Belgien.

I Norge går verksamheten mycket bra, och nu är kedjan på väg att öppna en ny butik i landet.

Det rapporterar E-handel.

I köpcentrum

Det är i Markedets köpcentrum i Haugesund som den nya butiken kommer att öppnas.

– Vi är så glada att kunna öppna ännu en Panduro-butik i ett fantastiskt läge. Nu får även våra kunder i området mellan Bergen och Kristiansand en plats att besöka för råd och tips eller hjälp vidare med sina DIY-projekt, säger vd Richard Kemfors enligt sajten.

Viktig del i planen

Panduro har idag 103 butiker i Norge, Sverige, Danmark, Nederländerna och Belgien.

Just Norge ser kedjan som en viktig geografisk plats.

– Butiken i Haugesund är viktig för oss som en del i vår strategiska plan för butiksnätet i Norge. Vi är glada över att kunna presentera vårt breda sortiment med kvalitetsvaror och att kunna hjälpa våra kunder med deras kreativa projekt, säger Elin Krogh Osa vid Panduro i Norge.

Är marknadsledande

Panduro har blivit marknadsledande inom sitt segment och fortsätter att satsa på tillväxt.

Resan inleddes på 50-talet och företaget har blivit en mycket populär kedja för många.

– Den digra produktkatalogen blev snabbt legendarisk och var fram till 1980-talet Panduros främsta försäljningskanal, framhåller Panduro.

– På 80-talet inleddes en seriös satsning på detaljhandeln. Idag är Panduro marknadsledande inom hobbymaterial i Europa med 103 butiker fördelade på sex länder.

Gjort flera förvärv

Det är dock inte bara genom organiska medel som kedjan växer.

Under de senaste åren har Panduro även satsat på förvärv för att nå fler potentiella kunder.

– 2011 förvärvade Panduro Pipoos, motsvarigheten till Panduro i Holland. Totalt finns 27 Pipoos-butiker i Holland och Belgien. 2016 förvärvades Kreatima, en välrenommerad butik för konstnärsmaterial i Stockholm och på nätet.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 13

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 09 12

Matpriserna sjunker i Sverige.

Det visar Statistiska centralbyråns (SCB) senaste konsumentprisindex för augusti.

I genomsnitt sjönk livsmedelspriserna med 0,4 procent under månaden.

Tre produkter sticker ut i statistiken och noterar prissänkningar på över 10 procent.

Det handlar om grönsakerna morötter (-18,4 procent), purjolök (-14,9 procent) och blomkål (-13,4 procent).

– Purjolök hör till de grönsaker som sjönk mest i pris mellan juli och augusti, men sett över en längre period har priset på purjolök ökat med knappt 27 procent i årstakt, säger SCB:s prisstatistiker Carl Mårtensson.

Billigare kött

En annan produkt som numera går att handla till lägre priser är griskött. Priserna på griskött sjönk med 8,6 procent i augusti jämfört med föregående månad.

Populära varor som fisk, kaffe, te och kakao har även blivit billigare.

– Bland de olika varugrupperna sjönk priserna på fisk med 2,6 procent jämfört med juli, samtidigt som priserna för kaffe, te och kakao föll 1,7 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Vissa varor ökar i pris

Matpriserna sjönk överlag i augusti, men vissa varor ökade i pris.

Frukt hörde till de varugrupper vars priser vände uppåt i augusti, med en ökning på 1 procent jämfört med juli.

– Honungsmelon och citroner har ökat rejält i pris jämfört med juli. Även priset på färska bär har gått upp. I år började blåbärssäsongen extra tidigt på grund av försommarvärmen, säger Carl Mårtensson.

I augusti steg också priserna på lammkött och gravad lax jämfört med föregående månad.

Hela listan

Här är produkterna som sjönk mest i pris under augusti jämfört med juli: 

1, Morötter (-18,4 procent)

2, Purjolök (-14,9 procent) 

3, Blomkål (-13,4 procent) 

4, Griskött (-8,6 procent) 

5, Djupfryst fisk (-7,9 procent) 

6, Paprika (-7,5 procent) 

7, Vindruvor (-6,5 procent) 

8, Päron (-4,3 procent)

9, Djupfrysta skaldjur (-3,7 procent)

10, Lättmargarin (-3,3 procent)

Källa: SCB

Foto: Snabbgross

Text: Redaktionen