SAS och Norwegian bryter mot bagageregler – resenärer uppmanas ta bild
2024 07 08
Konsumentverket har inlett en kontroll av flera stora flygbolag.
På listan finns jättar som SAS, Norwegian, Ryanair men också mindre bolag som Bra och Populair.
Enligt myndigheten brister flygbolagen i sin information om resenärernas bagage, rapporterar Upsala Nya Tidning.
– Felaktig information kan leda till att resenärer inte utnyttjar sina rättigheter fullt ut, säger Konsumentverkets jurist Hevi Aziz till tidningen.
"Vilseleder konsumenterna"
Specifikt syftar Konsumentverket på bolagens hantering av skadat bagage.
Många flygbolag har som policy att skadorna måste anmälas omedelbart när passageraren anländer till flygplatsen och att de vid annat fall måste återkomma inom sju dagar.
Men det går tvärsemot de internationella överenskommelser som upprättat regler för flygtransport av såväl passagerare som bagage.
– Flygbolagens nuvarande policy om skadat bagage kan vilseleda konsumenterna, säger Hevi Aziz.
Uppmaningen: fotografera
Reglerna kräver nämligen inte alls att skadan måste anmälas direkt på flygplatsen.
Det understryker Konsumentverket som nu förtydligar att det räcker att skadan anmäls inom en vecka efter upptäckt.
Samtidigt uppmanas resenärer att fotografera skadan för dokumentationens skull. Helst ska det göras omedelbart, gärna på bagagebandet där bagagetaggen är synlig.
Flygbolagen backar
Efter att Konsumentverket inlett sin granskning har tillsynsbrev skickats till ovan nämnda flygbolag. Dessa ska efter möten med myndighet ha sagt ja till att justera den tillgängliga informationen på dess hemsidor för att bättre matcha hur reglerna faktiskt ser ut.
Om ens bagage har skadats under rena kan man få ersättning på max 18 500 kronor. Det finns dock omständigheter där flygbolagen inte behöver ersätta en skada alls.
– Flygbolaget behöver inte ersätta dig om bagaget skadats på grund av dess egenskaper eller om bagaget hade ett fel eller en svaghet som gjorde att det skadades, framhåller Konsumentverket.
Ersättning via hemförsäkring
Ovanstående kan till exempel handla om flygbolaget anser att du har packat på ett sätt så att bagaget av den anledning går sönder.
Konsumentverket tipsar även om att du ibland kan få ersättning via din hemförsäkring eller reseförsäkring för skadat bagage.
– Har du flera reseförsäkringar, till exempel via både hemförsäkring och ett bankkort, kan du alltså skicka en skadeanmälan till båda bolagen, informerar myndigheten.
Foto: Norwegian
Text: Redaktionen