Avgift höjs med 60 procent för många hushåll – “kommer som en överraskning”

2024 07 02

Klagomålen på nya kostnadshöjningar för hem- och villaägare ökar.

Trenden är tydlig, menar Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Många hör av sig till organisationen med synpunkter på att premien för deras hem- och villaförsäkringar har skjutit i höjden under året.

Enligt KF handlar det om prisökningar på 50-60 procent – eller till och med ännu mer, rapporterar Sveriges Radio.

Detta efter att priserna stått still både under och efter pandemin.

– Det kommer som en överraskning, det är oväntat, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, till radion.

Avviker från normen

Enligt Peter Stark är det inte ovanligt att premien höjs om försäkringstagaren drabbas av stora och kostsamma skador.

Men det som sker nu avviker från den normen.

– Det vi ser på senare tid är att även om man bara har en liten skada som ger ett par tusenlappar i ersättning, så blir det likväl en premiehöjning, säger juristen.

Kraftig kostnadsutveckling

Staffan Moberg, som är jurist på branschorganisationen Svensk Försäkring, förklarar höjningarna med att det varit en kraftig kostnadsutveckling för reparationer överlag.

Han pekar även på att inflationen och en svag krona gjort det dyrare att importera material från andra länder.

– I och med att man hållit tillbaka med premiehöjningar under lågkonjunkturen medför det ett behov av att höja premierna och det tror jag är det sannolika skälet till att man ser höjningarna nu, säger Staffan Moberg till SR.

Uppmaningen: var vaksamma

Organisationen Konsumenternas har tidigare gått ut med uppmaningar om att vara vaksamma på om försäkringspriset går upp för mycket.

Som kund har man rätt att få reda på om det handlar om ett generellt eller individuellt påslag.

Tyvärr är försäkringsbolagen inte alltid tydliga med vad som är ett generellt och ett individuellt påslag. En konsument kan då felaktigt tro att det enbart handlar om generella påslag. Det finns inte någon direkt skyldighet för försäkringsbolaget att informera om vad som är vad, vilket är en brist, framhåller Konsumenternas och tillägger:

– Får man fullständig information är man nog mer benägen att byta försäkringsbolag, eller åtminstone undersöka saken. Frågar konsumenten försäkringsbolaget måste de däremot redovisa vad som är ett individuellt påslag.

Foto: P. Kapischka

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen