Fordon större än en blåval på svenska vägar
2024 06 28
Sveriges genom tiderna längsta fordonsekipage börjar snart rulla på svenska vägar.
Det meddelar Postnord i dag, fredag.
Företagets 34 meter långa lastbilar kommer snart att börja köra mellan Göteborg och Örebro. Lastbilarna är nästan tio meter längre än de längsta lastbilarna på vägarna i dag.
Postnord beskriver beskedet som historiskt för Sverige.
– I juni skrivs ett stycke svensk fordonshistoria när Postnord börjar köra sin första långa lastbil.
– Längre än en blåval och med 30 procents större lastkapacitet innebär de långa lastbilarna färre transporter, minskade utsläpp och mindre slitage på svenska vägar, framhåller företaget i ett uttalande.
Nya regler i Sverige
Postnords stora lastbilar ger sig ut på vägarna drygt sju månader efter att Trafikverket ändrat reglerna för den högst tillåtna längden för lastbilar i Sverige.
Den 1 december gav Trafikverket grönt ljus för 34,5 meter långa lastbilar.
– Detta resulterar i att det krävs färre enheter för att transportera samma mängd gods. Enligt våra beräkningar innebär detta att vi exempelvis kan minska utsläppen från den tunga trafiken med mellan 4 till 6 procent.
– Fordonståg upp till 34,5 meter medför även att transportkostnaden minskar, vilket kan stärka näringslivets konkurrenskraft, framhöll myndigheten i samband med beslutet.
”Mångmiljonbesparing”
De första av Postnords nya lastbilar levererades till företaget i mitten av juni.
Ett antal chaufförer ska utbildas i att köra och hantera de 34 meter långa lastbilarna som snart kommer bli ett vanligt inslag på svenska vägar.
– Satsningen på långa lastbilar är en del i vårt arbete med minskade utsläpp och ökad effektivitet i våra transporter. För oss innebär det en mångmiljonbesparing samtidigt som vi sänker våra utsläpp. Vi är stolta över att bryta ny mark och vara ledande i branschens omställning.
Det säger Caj Hember, chef för rikstransporter på Postnord, i ett uttalande.
Foto: Postnord
Text: Redaktionen