Elgiganten jublar – stor vändning för teknikjätten
2024 06 28
Elgiganten är på väg mot en vändning efter en tuff tid för branschen.
Det har varit ett utmanande år för detaljhandeln, och det har även drabbat Elgiganten.
Både omsättning och resultat backar för teknikjätten.
Men samtidigt har företaget stärkt sin position på marknaden.
Nu ser man ut att vara på väg mot en vändning.
– Året har varit präglat av osäkerhet och ovisshet, men vi har lyckats vända dessa utmaningar till möjligheter genom att anpassa och förnya vårt erbjudande, säger Elgigantens VD Niclas Eriksson i ett uttalande.
Stärkt position i branschen
Hemelektronikbranschen har haft det tufft det senaste året, rapporterar DI.
Marknaden har gått ner 5,6 procent mellan maj 2023 och april 2024, enligt tidningen.
Elgigantens omsättning har minskat med 3,3 procent till drygt 15,5 miljarder, och även rörelseresultatet backar.
Samtidigt har företaget dock tagit marknadsandelar och förstärkt sin position på marknaden.
– Vi har lanserat flera nya initiativ som har hjälpt oss att möta kundernas behov i en tuff ekonomisk tid, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Utvecklat nya erbjudanden
Elgiganten har bland annat fortsatt att investera i nya varuhus och butiker.
Man har även förbättrat tjänsteutbudet med bland annat hemleverans samma dag vid köp online.
Dessutom har man utökat reparationsmöjligheterna i butik.
– Vi har utvecklat nya erbjudanden som gör det möjligt för kunderna att få högkvalitativa produkter till lägre priser, vilket har varit särskilt viktigt i år. Våra satsningar på begagnade telefoner och förlängda livslängdstjänster har mottagits väl, säger Niclas Eriksson.
”Släppt på investeringarna”
Marknaden har backat nästan dubbelt så mycket som Elgiganten själva, enligt företagets VD.
Man ser också positivt på att man har gjort en upphämtning vad gäller butiksförsäljning.
Och förra sommarens besked om att Elgiganten kommer att avvakta gäller inte längre.
Nu ser man en vändning och är beredda att satsa igen.
– Vi har släppt på investeringarna igen, i vår digitala infrastruktur och genom en uppgradering av butikerna. Så jag skulle säga att takten har ökat, men vi är inte uppe i maxfart, säger Niclas Eriksson till DI.
Foto: Elgiganten
Text: Redaktionen