Ny Bank ID-varning – här är meddelandet som sprids

2024 06 27

Bank ID-användare varnas nu för en ny SMS-bluff som cirkulerar.

Det är inte den första gången som problem gällande bedrägeriförsök uppstår angående Bank-ID.

Som bekant använder de allra flesta svenskar den digitala legitimationsappen, vilket förstås även gör det intressant för bedragare.

Nu cirkulerar ett nytt meddelande gällande Bank-ID som kan ställa till det för folk.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Det är en användare som har skrivit in om att den har fått ett meddelande som ser ut att komma från Bank-ID.

I meddelandet riktas en uppmaning som kunder ska följa.

– Hej, vänligen kontakta oss omgående då det sker signeringar med ditt mobila bankid intensivt. Mvh spärrservice, lyder meddelandet.

Därtill medföljer ett nummer, och användaren uppmanas att agera för att lösa problemet.

Är tydliga

Bank-ID har sedan tidigare varnat för att den här typen av meddelanden skickas runt, men att man inte ska klicka på dem eller följa några uppmaningar.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det, framhåller Bank-ID.

– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

Tre uppmaningar

Den som blir utsatt för ett bedrägeri har fått tre uppmaningar från Bank-ID att följa.

- Spärra ditt BankID.

- Kontakta din bank.

- Gör en polisanmälan.

Går att rapportera

För den som har fått ett bluff-sms är det viktigt att det rapporteras.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726, meddelar Bank-ID.

– På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Bank-ID är en av flera ledande aktörer i Sverige som har fått sitt varumärke kapat av bedragare som försöker lura till sig pengar.

Bland annat har bedragarna även riktat in sig på att använda företag som Postnord och Ikea.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen