Elgiganten ryter ifrån – kräver sänkning för hela svenska folket
2024 06 26
Det digitala utanförskapet i Sverige är störst i Norden.
Det visar rapporten ”Digitalt Utanförskap” som undersökningsföretaget YouGov tagit fram på uppdrag av Elgiganten.
– Det är 32 procent av svenskarna som svarar att de upplever en så kallad teknisk klasskillnad, en ökning jämfört med förra året och högst i hela Norden. Det innebär att man upplever en digital klyfta i samhället, vilket i sin tur kan förstärka det digitala utanförskapet över tid, framhåller hemelektronikkedjan i en kommentar till rapporten.
”Känner sig inte inkluderad”
Enligt Elgiganten definieras digitalt utanförskap av att människor saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, och därmed riskerar att hamna i digitalt utanförskap.
En tredjedel av svenska folket känner igen sig i fenomenet. I undersökningen svarar de att tekniken har blivit så utmanande att det är svårt att hänga med. Barn och äldre är särskilt utsatta.
– Tekniken är en magisk värld som gör livet lättare på många sätt. Men för den som inte har tillgång till tekniken, eller inte förstår den, hamnar man utanför och känner sig inte inkluderad i samhället. Vår förhoppning är att det genomförs digitala satsningar också på skolor och bibliotek framöver, det är en av våra uppmaningar som vi nämner i rapporten, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Kräver sänkning för hela svenska folket
Med anledning av ökningen av digitalt utanförskap föreslår Elgiganten att momsen på reparationer av hemelektronik ska sänkas.
Enligt Niclas Eriksson skulle åtgärden öka den digitala inkluderingen i samhället.
– Alla i aktörer i samhället behöver göra mer för att motverka det digitala utanförskapet, att sänka momsen på reparationer av hemelektronik vore exempelvis ett steg i rätt riktning, så att fler har råd med teknik och allt vad det innebär, säger han.
Om undersökningen
- Rapporten Digitalt Utanförskap ges ut årligen sedan 2008 och genomförs i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
- Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet.
- Rapporten är en del av Elgigantens arbete för att säkerställa att ingen hamnar utanför i den snabba tekniska utvecklingen.
- Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov i april 2024, och inkluderar 4023 respondenter över 18 år.
Källa: Elgiganten
Foto: Elgiganten
Text: Redaktionen