Ställer krav på utrikes födda – nystartsår eller lägre bidrag

2024 06 25

Ett obligatoriskt nystartsår för utrikes födda ska införas.

Det föreslår Centerpartiet på partiets halvdag i Almedalen.

Utrikes födda som befunnit sig i Sverige i minst tre år utan sysselsättning ska omfattas av förslaget från C. 

Nystartsåret ska bestå av studier, praktik och jobbmatchning. När året är avslutat ska personerna få rätt till ett etableringsjobb.

Den som vägrar att delta ska straffas med ”påtagligt lägre bidrag”, enligt Centerpartiets förslag.

Partiledare Muharrem Demirok betonar dock att förslaget inte syftar till att kapa bidragen för utrikes födda i Sverige.

– Det handlar inte om att börja med att dra ner på bidraget.

– Det handlar ju om att ge dem ett intensivt år där de rustas, säger han till SvD.

Demirok: Stram integrationspolitik löser inte allt

Centerpartiets förslag omfattar 180 000 personer. Enligt partiet kan 50 000 av dem erbjudas ett ”nystartsår” per år. Det beräknas kosta 2,5 miljarder årligen.

Förslaget är en del av ett reformpaket från Centerpartiet som tagits fram för att ” få bukt med utanförskapet och få ner arbetslösheten och stärka skola och grundläggande utbildning”, rapporterar Altinget.

– Det håller inte att tro att enbart en stram integrationspolitik kommer att lösa det faktum att vi har ett enormt utanförskap i Sverige, säger Muharrem Demirok enligt tidningen.

I en kommentar till SvD uppger C-ledaren att förslaget, utöver att minska segregationen, även kan  motverka den stora bristen på arbetskraft i norra Sverige.

– Om vi inte gör någonting ganska snart och ganska drastiskt åt den icke-fungerande integrationen kommer den snart att bli ett oöverstigligt bekymmer i Sverige. Och så har vi den andra sidan av myntet där vi ser en enorm arbetskraftsbrist, inte minst i Kiruna där man måste flyga in människor utifrån.

Foto: Centerpartiet 

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri på Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen