Ryssland kommer svara USA

2024 06 24

Minst fyra människor har dödats och 151 har skadats i en attack mot den ryskockuperade Krymhalvön i Ukraina.

Det hävdar det ryska försvarsdepartementet.

Nu uttalar sig Putinregimen om söndagens påstådda attack.

Dmitrij Peskov, Kremls talesperson, lägger skulden på USA och kallar attacken för ”fullständigt barbarisk”.

”Det var inte Ukraina”.

Enligt Peskov användes fem amerikanska långdistansrobotar av modellen ATACMS i attacken mot huvudstaden på Krym, Sevastopol.

– Vi vet med säkerhet vem som låg bakom de ukrainska ATACMS-attackerna på Krym – och det var inte Ukraina. Washington borde svara på varför de dödar civila på Krym, säger han och tillägger:

– Alla uppdrag med ATACMS-robotar fastställs av amerikanska specialister baserat på deras egna amerikanska satellitunderrättelsedata. Därför ligger ansvaret för den avsiktliga robotattacken mot civila i Sevastopol i första hand hos Washington.

Peskov uppger att Ryssland kommer att svara på attacken. Enligt Kremls talesperson kommer det ryska svaret innebära direkta konsekvenser för USA.

– Sådana åtgärder kommer inte att förbli obesvarade, säger han.

Hur och när Ryssland kommer att svara preciserar inte Peskov.

Ukraina har inte kommenterat den påstådda attacken. Under krigets gång har den ukrainska militären vid flera tillfällen attackerat militära mål på den ockuperade halvön.

Experten: Kommer inte attackera direkt

Det är osannolikt att det ryska svaret kommer innebära en direkt attack mot USA. Det uppger  TV2:s utrikeskorrespondent Claus Borg Reinholdt i en analys av det ryska hotet.

– De har hotat västvärlden många gånger tidigare, men nu säger de väldigt direkt att det kommer att få konsekvenser för USA. Frågan är bara vilka. Det första man tänker på är att de kommer att hota med att använda kärnvapen, framhåller han och fortsätter:

– Jag tror inte att de kommer att attackera USA direkt, men de kan intensifiera sin hybridkrigsföring. De kan också bli så att de vänder blicken mot västerländska vapenleveranser till Ukraina.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen