Oväntad smäll hotar hyresgäster – ”kraftiga hyreshöjningar”

2024 06 22

Svenska hyresgäster riskerar att råka ut för en oväntad smäll.

EU har satt upp ambitiösa mål för att minska energiförbrukningen inom unionen.

Det medför att även svenska fastighetsägare kommer att tvingas göra stora investeringar i energieffektivisering.

Detta alltså för att klara kraven i EU-direktivet EPBD, som sätter upp etappmål för hur energiförbrukningen ska minska.

Kraven riskerar att medföra en extra hård smäll mot allmännyttans bostäder, rapporterar DN.

”Kraftiga hyreshöjningar”

Fram till 2050 kommer svenska fastighetsägare tvingas att fördubbla sina investeringar, enligt tidningen.

För allmännyttans fastigheter blir det extra tufft att leva upp till kraven.

Där kommer det att kosta hela 560 miljarder kronor.

Allmännyttan kommer därför att behöva stora statliga stöd.

Alternativet är att hyresgästerna tvingas betala.

– Det blir annars kraftiga hyreshöjningar som man kan undra om folk som bor där har råd med, säger Louis Landeman, chef för kretidanalys på Danske Bank, till DN.

Höga kostnader per lägenhet

Om lägenheter behöver omfattande eller mycket omfattande åtgärder så kan kostnaden bli mellan 750 000 och 1,9 miljoner kronor per lägenhet, enligt tidningen.

Och det är alltså allmännyttans lägenheter som bedöms ha störst behov av åtgärder.

Nu hoppas man därför på ett statligt stöd, för att undvika att kostnaderna ska slå allt för hårt mot hyresgästerna.

Kräver politiska åtgärder

Även privata fastighetsägare kommer dock att påverkas starkt av EU-direktivet.

Därför har också branschorganisationen Fastighetsägarna gått ut och krävt att regeringen vidtar åtgärder, för att göra det lättare för fastighetsägare att leva upp till EU:s krav.

– De nya energikraven kommer att kräva omfattande investeringar. Här behöver politiken förbättra förutsättningarna för fastighetsbranschen att minska sin miljöpåverkan och bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Fastighetsägarnas chef för utveckling och hållbarhet, Rikard Silverfur, i ett uttalande.

Foto: Sigmund

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen