Stor skandal skakar McDonalds – ”Unikt dystopiskt”
En stor skandal skakar hamburgerkedjan McDonalds.
McDonalds är världens mest kända hamburgerkedja och ett tungt varumärke.
Men nu har snabbmatsjätten gjort bort sig rejält.
Anledningen är att hackare lyckats knäcka hamburgerkedjans lite väl lättgissade lösenord.
Enkelt lösenord
Information och data om hela 64 miljoner arbetssökande på McDonalds har läckt ut, rapporterar Wired.
Anledningen uppges vara att hackare har lyckats knäcka lösenordet till en chattbot som McDonalds använder i samband med rekrytering.
Lösenordet var: ”123456”.
Den mycket grundläggande säkerhetsmissen har lett till att personlig information om tiotals miljoner jobbsökande har läckt ut, enligt tidningen.
Chattboten Olivia, som används i samband med rekrytering till McDonalds, har skapats av Paradox.ai.
Mängder av data
Det är säkerhetsforskarna Ian Carroll och Sam Curry som har avslöjat att de har hitta enkla metoder för att hacka sig in på chattbotplattformen på McHire.com, en webbplats som McDonalds använder sig av i samband med rekryteringar och för att hantera jobbsökningar.
De upptäckte bland annat att det löjligt enkla lösenordet ”123456” användes, enligt tidningen.
De lyckades därmed också komma åt varje McHire-användares chattar med Olivia, som används i samband med rekryteringar.
Bland de uppgifter som blev tillgängliga fanns miljontals sökandes namn, e-postadresser, telefonnummer och så vidare.
”Unikt dystopiskt”
Den som söker jobb på McDonalds kommer sannolikt att komma i kontakt med chattboten Olivia, enligt tidningen.
Olivia är en AI-chattbot som granskar sökande och ber om kontaktuppgifter och CV, som hänvisar dem till personlighetstester.
Även personliga svar som har lämnats till Olivia kan ha läckt ut, enligt tidningen.
Men McDonalds har uppenbarligen en hel del att jobba med när det gäller säkerheten och hanteringen av jobbsökandes personuppgifter och andra känsliga data.
Carroll berättar att han tyckte att McDonalds sätt att använda en AI-chattbot var märkligt.
– Jag tyckte bara att det var ganska unikt dystopiskt jämfört med en vanlig anställningsprocess, eller hur? Och det var det som fick mig att vilja undersöka det mer”, säger Ian Carroll.
– Så jag började söka jobb, och efter 30 minuter hade vi full tillgång till praktiskt taget alla ansökningar som någonsin gjorts till McDonald's sedan flera år tillbaka, berättar Carroll, enligt tidningen.
Foto: Jurij Kenda
Text: Redaktionen