SMHI ger besked – då kommer högsommarvärmen

2024 06 20

Midsommarvädret kommer bjuda på en hel del sol i stora delar av landet.

Varmast väder ser det ut att bli i östra Götaland med uppemot 25-26 grader på eftermiddagen.

I övriga landet väntas det bli mellan 18 och 24 grader, enligt vädersajten Klarts prognos.

– Det soligaste vädret blir i främst Götaland och södra Svealand. Även södra och mellersta Norrland får mer växlande molnighet, där solen visar sig. Många får även en solig inledning och avslutning på dagen, framhåller Lasse Rydqvist, meteorolog på Klart, i ett uttalande.

Vädret slår om i helgen

Värmen som drar in över Sverige blir dock inte långvarigt.

I helgen väntas betydligt svalare väder.

– Mest troligt drar ett nederbördsområde från sydväst in under natten mot lördag. Främst i Skåne, Halland och Kronoberg kan inbäddade skurar bli kraftiga och rikliga nederbördsmängder väntas lokalt, berättar SMHI:s meteorolog Katarina Andersson.

– I regnet är eftermiddagstemperaturerna förhållandevis blygsamma: 12-17 grader, fortsätter hon. 

Nederbördsområdet beräknas flytta sig norrut under söndagen.

– På söndagen är det norra Sveriges tur att beröras av ett nederbördsområde som drar in från väster. Måttliga nederbördsmängder väntas i samband med detta, berättar meteorologen.

Då kommer högsommarvärmen   

Nästa vecka kommer värmen tillbaka. 

Och det med besked. 

Högsommarvärmen kommer till Sverige, enligt SMHI:s prognos.  

– Under nästa vecka ser ett högtryck ut att etablera sig över landet och varm luft drar. in Särskilt fram emot mitten av veckan ser vädret ut att bli klart, lugnt och varmt, framhåller SMHI:s Katarina Andersson.

Hennes kollega Linnea Rehn Wittskog berättar att det kan bli över 26 grader på sina håll.

– Nästa vecka har vi riktigt varm luft som kommer leta sig upp över landets södra delar. Vi har faktiskt högsommarvärme i sikte, säger hon till P4 Sörmland.

Foto: G. Chandrinos resp A. Okapova

Text: Redaktionen


JUST NU: Trump erkänner – “Jag trodde det skulle vara lätt”

2025 08 18

Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj håller just nu i en pressträff.

Presidenterna möter den amerikanska pressen inför mötet med de europeiska ledarna – där bland annat Frankrikes Emmanuel Macron och Tysklands Friedrich Merz medverkar.

Under pressträffen har Donald Trump fått flera frågor gällande kriget, där han bland annat svarar att han trodde att det skulle vara lättare att få slut på striderna än vad det har varit.

Trump erkänner

Den amerikanska presidenten säger att han tror på att kriget kommer att avslutas, eftersom “både Zelenskyj och Putin vill det”.

– Jag tror att hela världen är trött på det, och vi kommer att få ett slut på det, säger han enligt Sky News.

Samtidigt medger Trump att det har varit svårare än han trodde att det skulle vara.

– Jag har avslutat sex krig. Och jag trodde att detta kanske skulle bli det enklaste, men det är inte det enklaste, det är ett svårt krig, av många skäl, och det kommer att diskuteras länge.

Inget eldupphör

Under pressträffen säger den amerikanska presidenten även att det inte är något eldupphör som man vill ha, utan ett fullständigt fredsavtal.

Han säger på måndagskvällen att ”strategiskt sett” kanske det ena eller det andra landet inte vill ha ett eldupphör.

– Jag tror inte att vi behöver något eldupphör.

Skämtar om klädseln

Tillräckligt lång tid tycks ha gått sedan det katastrofala mötet i Ovala rummet som senast slutade med verbalt storbråk medan Trump och Zelenskyj för att de båda ska kunna skämta.

Zelenskyj blev tillfrågad om sin kostym av Brian Glenn, samma reporter från nyhetskanalen Real America's Voice som frågade honom om hans kostym inför det heta samtalet i Ovala rummet i februari.

Den här gången var den ukrainska presidenten – klädd i en mörk kostym istället för sin vanliga militärliknande tröja – väl förberedd.

“Samma som förut”

– Du har samma kostym på dig som förra gången, säger Zelenskyj.

Både Donald Trump och en reporter i rummet sade att den ukrainske presidenten ser bra ut i kostymen.

Läs mer: Ryssland stoppar oljeleveranser till Ungern

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 18

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen