NYTT BESKED: Stor förändring för alla som kör bil i Stockholm

2024 06 20

Framöver kommer utrymmet för den som kör bil i Stockholm att begränsas.

Det uppger det rödgröna styret i Stockholm stad.

– Utrymme för biltrafik kommer att minska.

Det säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till DN.

Strömgren berättar att man planerar flera åtgärder för att begränsa utrymmet för biltrafik.  

– Vi måste prioritera hur vi använder gaturummet, med mer infrastruktur för cykel och gång och fler bussfiler, säger han till tidningen.

Hur pass stora begränsningar det rör sig om framgår inte, men det står klart att biltrafiken måste minska rejält om Stockholm stad ska nå sina utstakade klimatmål.

Till år 2030 ska biltrafiken minska med 30 procent och utsläppen från transportsektorn med 80 procent.

– Vi ska göra stadsrummet mer attraktivt. En del stockholmare kanske inte vågar gå och cykla på grund av biltrafikens effekter, dålig luftkvalitet till exempel, säger Lars Strömgren.

Ska vara världsledande

Det rödgröna styret i Stockholm har tidigare gett besked om ett förbud mot bensin- och dieselbilar i Stockholms innerstad.

Från och med den 31 december 2024 införs en så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.  

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, framhöll Lars Strömgren när förslaget fick grönt ljus av EU-kommissionen.

Det rödgröna styret har även beslutat att Stockholm ska vara världsledande i att minska utsläppen. Senast år 2030 ska staden vara ”klimatpositiv”.

Stockholms plan för att nå målet godkändes av EU-kommissionen i oktober 2023.

– Jag är stolt över att vi i Stockholm så tydligt går i täten för klimatomställningen. Samtidigt som vi har en regering som för första gången på 20 år driver en politik som ökar utsläppen gör vi i huvudstaden tvärtom. Det här godkännandet från EU-kommissionen stärker oss i vår övertygelse att vi är på rätt väg in i framtiden, kommenterade finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

Foto: B. Herve

Text: Redaktionen


F-16-plan har skjutits ned – piloten död

2025 04 12

Ett F-16-plan har skjutits ned i strid i Ukraina och piloten har dött.

Ett ukrainskt F-16-plan har skjutits ned, enligt uppgifter från Kyiv.

Piloten har bekräftats död, rapporterar AFP.

Omständigheter utreds

Det är andra gången som ett stridsflygplan av den typen, som alltså är USA-tillverkat, skjuts ned i kriget i Ukraina.

– Den 12 april 2025 dog 26-årige Pavlo Ivanov när han flög ett F-16 i stridsuppdrag, uppger den ukrainska armén i ett uttalande, enligt nyhetsbyrån.

En kommission arbetar nu för att fastställa omständigheterna kring nedskjutningen av F-16-planet, enligt armén.

Exakt vad som hände är alltså inte fastställt, men Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att piloten dog i strid.

– Vi utreder alla omständigheter, uppger Zelenskyj.

Piloten hyllas

Piloten hyllas nu av den ukrainska armén.

– Ukrainska piloter arbetar maximalt med sin mänskliga och tekniska förmåga och riskerar sina liv varje gång de utför stridsuppdrag. Pavlo var en av dem!, heter det i ett uttalande från armén.

Leveranserna av F-16-plan från Nato var länge efterlängtade av Ukraina, eftersom dessa stridsflygplan ansågs kunna göra stor skillnad i landets försvarskrig mot Ryssland.

De första leveranserna av F-16-plan kom förra sommaren, efter att Ukraina under en längre tid hade efterfrågat dem.

Ett F-16-plan kraschade i augusti förra året i samband med att en rysk attack avvärjdes.

Och nu har alltså ytterligare ett F-16-plan skjutits ned på lördagen.

Nya plan på väg

Förra månaden uppgav Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att en ny leverans av F-16-plan är på väg, enligt nyhetsbyrån.

Exakt hur många plan det rör sig om är dock inte klart.

Efter lördagens tragiska händelse har Zelenskyj, precis som den ukrainska armén, uttryckt sina kondoleanser till den avlidna pilotens familj.

Arkivfoto: C. Cruttenden

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tre månader av bråk – nu vill Trump ha hjälp av allierade

2025 04 13

Efter att ha startat flera konflikter med USA:s allierade vill Trump nu ha hjälp, enligt uppgifter.

Under Donald Trumps första tid som president har det stormat på den utrikespolitiska arenan.

Trump och hans administration har riktat hårda ord mot en lång rad allierade, alltifrån EU till Kanada.

Men nu kommer uppgifter om att Trump-administrationen behöver hjälp och vill ha tillbaka sina vänner.

”Tre månader av förolämpningar”

Trump hoppas nu på att få hjälp av USA:s allierade i tullkriget mot Kina, uppger CNN i en analys.

– Efter tre månader av förolämpningar, tullavgifter och till och med hot om att annektera några av sina bästa allierade, behöver Trump-administrationen plötsligt lite hjälp, skriver kanalens Stephen Collinson i analysen.

Den amerikanska presidenten har eskalerat ett handelskrig som han kanske inte vet hur han ska vinna, enligt kanalen.

Kinas ledare Xi Jinping visar inga tecken på att ge upp. Nyligen har Kina höjt tullarna mot USA till 125 procent, mot USA:s 145 procent, och än så länge har Trump inte fått det samtal han väntar på från Kina.

Och nu hoppas Trump alltså på att få hjälp av allierade, enligt kanalen. Men frågan är hur välvilligt inställda USA:s allierade är efter månader av bråk med Trump-administrationen.

”Telefonerna ringer”

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt har kommenterat saken efter att ha fått frågan av en reporter.

– Du måste prata med våra allierade som når ut till oss. Telefonerna ringer hela tiden. De har gjort det mycket tydligt att de behöver USA, de behöver våra marknader, de behöver vår konsumentbas, säger Leavitt.

Men så sent som den här veckan har Trump riktat hårda ord mot bland annat EU, och frågan är alltså i vilken utsträckning USA:s allierade är beredda att ställa sig på USA:s sida.

Även länder som Kanada och Mexiko har varit måltavlor för Trumps tullar och verbala attacker. Kanalen påpekar också att Trump under sin första mandatperiod tog ut USA ur det så kallade Trans-Pacific Partnership, där 12 länder samarbetade utan Kina.

Många länder ser idag USA som en opålitlig partner, enligt kanalen, och frågan är därför om president Trump verkligen kan få det stöd han behöver i handelskriget mot Kina.

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen