Stor ilska på resebyrån TUI – Tiotusentals drabbade

2021 10 09

Tiotusentals kunder hos researrangören TUI har drabbats av problem och nu rasar kunderna.

Med anledning av stora och oväntade förändringar avseende flygtider har mängder av TUI:s kunder blivit drabbade av avbokningar- och ombokningar.

Många rosenrasande

Många resenärer är nu rosenrasande på TUI:s Facebooksida och det handlar inte minst om missnöje med låg eller obefintlig service enligt kunderna.

– Efter att ha provat ringa 83 ggr o 50 min i kö kom jag fram. Fick jag den hjälpen jag ville ha då ? Neeeeej, framhåller Angelika Skärm.

Anmäla till Konsumentverket

– Har nu i TRE VECKORS tid försökt att ringa till er utan att lyckas. Skrev då på messenger och efter ytterligare en vecka väntetid fick jag svaret: "Ring oss så löser vi det" Alltså är ni på allvar eller gör ni narr av folket? Jag kommer anmäla er till konsumentverket om jag inte kommer lyckas få tag på er och avboka hotellet som kostade över 3 000 sek. Idag har jag stått i kö som nummer 1 över en timme och står där fortfarande i skrivande stund, rasar Karol Starski.

Avbokad efter slutbetalning

– Min plats i kön är 1 och det har den nu varit i långt mer än en timme. Bokade resa i början på maj men ni avbokar den nästan direkt efter slutbetalning! Nu finns det väl inte en chans att få en resa på de dagar man fått beviljad semester. Som man längtat och så blir det såhär, framför Christer Danås.

Under all kritik

– Under all kritik som ni gör! Jag väntade 40 minuter, svarade kundservice, hon ville veta bokningsnummer, efter det fick jag tillbaka musiken, nu efter 1 timme slutade ni samtal! Leker ni med folk? Igår var jag också nästan 1 timme med kundservice. Hon lovade att ringa tillbaka idag, såklart ringde inte! Hur tänker ni det?

Ber om förlåt                     

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki till Aftonbladet.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden säger han till tidningen.

TUI bekräftar att tiotusentals kunder har drabbats och det är framförallt Thailand och Mexiko som berörs.

Inte nära konkurs

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart, säger TUI:s kommunikationschef till Aftonbladet.

Flera kunder undrar om TUI:s dåliga service beror på att bolaget är nära att gå i konkurs vilket skulle kunna leda till att folks inbetalningar går upp i rök men det tillbakavisar kommunikationschefen. I stället hoppas han att kunderna ska kunna få kompensation.

Foto: TUI

[yop_poll id="746"]

Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen