Klarna-kunder får felaktiga meddelanden – “Pengarna lämnar banken”
2024 06 19
Kunder hos betaltjänstbolaget Klarna framför nu nya klagomål.
Sedan starten har det blåst såväl positiva som negativa vindar för det svenska betaltjänstbolaget Klarna.
Kunder har under en tid med jämna mellanrum framfört klagomål om bland annat kundtjänsten och systemet, samtidigt som företaget förbereder sig för börsnotering.
Nu kommer uppgifter om att kunder i bland annat Finland får felaktiga meddelanden.
Det rapporterar Svenska Yle.
Har redan betalt
Problemet gör gällande att betalningar som redan har gjorts inte alltid syns i Klarnas system.
Kunder får betalningspåminnelser om räkningar som redan har betalts i tid.
Banken Nordea har flera kunder som har haft problem, och har kunnat bekräfta att pengarna dras från kundens konto.
Störningarna ska ha pågått i Finland i flera veckor.
“Pengarna lämnar banken”
En Klarna-anställd som Yle har pratat med uppger att personen får återkommande klagomål.
– Pengarna lämnar snällt banken, men det registreras inte på rätt sätt i Klarnas system, säger personen.
– Jag blir så matt när jag tänker på att kunden har en fläckfri betalningshistoria och att något tekniskt fel hos Klarna nu kan förstöra det.
Får mycket klagomål
Det är inte första gången som kunder klagar på Klarna.
Under de senaste åren har återkommande klagomål kommit in till Konsumentverket gällande företaget.
Det har bland annat handlat om kundservice och återbetalning av pengar.
– Tog tre månader att få tillbaka pengarna och jag kontaktade kundtjänst ett 50-tal gånger och ingen kunde svara på något, framhöll en missnöjd kund enligt SVT tidigare i år.
Kan välja andra
Christine Fransholm, konsumentvägledare på den ideella organisationen Sveriges Konsumenter, har menat att problemen kan leda till att företaget förlorar kunder.
– Då kommer man kanske välja andra betalningsalternativ, för det bidrar till en väldig osäkerhet hos konsumenten att inte veta att man får tillbaka sina pengar inom en rimlig tid. Tre månader är fullkomligt orimligt, säger hon.
Foto: Klarna
Text: Redaktionen