Raseri mot Skatteverket – “Är bedrövligt”
2024 06 15
Kraftig kritik riktas mot Skatteverket från flera håll.
Det är med anledning av myndighetens långa handläggningstider och utdragna telefonköer som frustration börjar byggas upp.
Justitieombudsmannen har tagit upp saken och meddelar att Skatteverket bör ha kritik i sina rutiner.
Samtidigt rasar en anonym miljardär mot sättet som myndigheten hanterar ärenden.
Det rapporterar Dagens industri.
“Är bedrövligt”
Företagaren tillika miljardären som Di har pratat med fick till sig att en nära anhörigs deklaration inte lämnats in i tid, trots att så inte var fallet.
Han hänvisades till ett telefonnummer, men efter över 10 försök hade han inte ens placerats i kö.
– Det är bedrövligt, säger han.
Ber om ursäkt
Den anonyma miljardären är inte den enda som riktat hård kritik mot Skatteverket under den senaste tiden.
Saktfärdigheten är någonting som flera har påtalat, någonting som myndigheten är väl medvetna om.
– Jag kan bara beklaga att det har blivit så här. Ringer man under en tidpunkt när många andra försöker kontakta oss får man erbjudandet om att bli uppringd, men tyvärr kan man ibland bli ombedd att försöka ringa upp på nytt, säger Anita Mårtensson Halilovic, chef för kundmötesavdelningen, till Di.
Kritik från JO
Även Justitieombudsmannen har tagit upp saken.
– I ett bouppteckningsärende hos Skatteverket fanns det inte någon registrerad bouppteckning, trots att det hade gått nästan fyra och ett halvt år sedan dödsfallet. I beslutet riktar JO kritik mot Skatteverket för den passiva handläggningen, framhåller Justitieombudsmannen.
Ärenden nedprioriteras
Vidare förklaras att det tycks vara så att Skatteverket nedprioriterar vissa ärenden.
– ChefsJO konstaterar att rutinen verkar leda till att de flesta ärendena nedprioriteras redan efter att vanlig delgivning har misslyckats och att Skatteverket därmed inte uttömmer de möjligheter som finns för att genomföra delgivning.
– ChefsJO ifrågasätter om denna återhållsamhet vad gäller att anlita en stämningsman är förenlig med de krav som ställs på Skatteverket att se till att en bouppteckning förrättas och ges in.
– Enligt chefsJO finns det skäl för Skatteverket att se över sina rutiner.
Foto: Magnus D Skatteverket
Text: Redaktionen