Midsommarsmällen – klassisk matvara rusar i pris

2024 06 14

Med en vecka kvar till midsommar står det klart att både potatis och sill har blivit dyrare.

Båda klassikerna har ökat mer än de genomsnittliga livsmedelspriserna sedan förra året.

Allra värst är det för potatisen.

– Potatispriserna har stigit med över 15 procent det senaste året. Sillpriserna har gått upp med nästan 4 procent. Men sillen brukar bli billigare i juni, säger Caroline Neander, prisstatistiker på Statistiska centralbyrån, SCB, i ett uttalande.

Nya siffror

Caroline Neander hänvisar till ny statistik från SCB som släpps på fredagsmorgonen.

Det konstateras där att de genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,4 procent i maj jämfört med april i år.

– Priserna på livsmedel steg med 0,5 procent medan priserna på alkoholfria drycker gick ned 0,5 procent i maj jämfört med april, säger Carl Mårtensson, även han prisstatistiker på SCB.

Därmed har maten blivit 1,3 procent dyrare och alkoholfria drycker 2,8 procent dyrare.

Med de siffrorna i åtanke framstår potatisens prisutveckling som än mer eskalerande.

Glass och gräddfil billigare

Enligt SCB sticker även sötsaker ut som någonting som ökat under det senaste året.

–  De har ökat med 4,8 procent. Därefter följer grönsaker som stigit med 3,3 procent i pris.

Men det finns goda nyheter inför midsommar också.

Klassiska produkter inför den stora helgen som gräddfil och glass har faktiskt sjunkit i pris.

– Priserna på gräddfil/crème fraiche har sjunkit med närmare 9 procent jämfört med maj förra året, säger Caroline Neander.

Prisutveckling på utvalda midsommarprodukter senaste året

Produkt Prisförändring sedan maj 2023 (%)
Potatis 15,4
Lättöl 8,6
Folköl 5,4
Saft 4,3
Starköl 4,1
Sill 3,8
Brännvin 2,9
Hårt bröd 2,0
Läsk 2,0
Färska bär 2,0
Mineralvatten 0,9
Glass -1,1
Grädde -3,4
Gräddfil/Crème fraiche -8,6

Källa: Statistiska centralbyrån

Foto: P. Mämmelä

Text: Redaktionen


JUST NU: Flera stora bilmärken tvärvänder om elbilar

2025 09 08

Flera stora biltillverkare slopar nu sina målsättningar för elbilar.

Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren.

Sedan 2020 har den nästan tredubblats.

Många biltillverkare har gjort stora satsningar på att ställa om sin produktion mot den nya marknaden och de nya målen om utsläppsfria transporter.

Slopar målsättningen

Nu meddelar den fransk-italienska biltillverkaren Stellantis att man slopar sitt tidigare mål.

Företaget kommer inte längre att sträva efter målet att enbart producera elbilar 2030.

– EU:s mål för koldioxidutsläpp för 2035 är inte längre uppnåeliga för någon biltillverkare, säger företagets Europachef Jean-Philippe Imparato i ett uttalande, rapporterar Reuters.

Flera märken under Stellantis paraply

Under bolagsparaplyet Stellantis ryms 14 stora bilmärken.

Opel, Peugeot, Citroën, Jeep och Fiat är några av de mest populära i Sverige.

Företaget, som har sitt huvudkontor i Nederländerna, är en av världens största biltillverkare.

– Stellantis satsar på innovation, hållbarhet, och transformation till ett teknologiföretag inom mobilitet, med mål att bli koldioxidneutrala och utveckla nya teknologier som AI och elektrifiering, uppger företaget på sin hemsida.

Stellantis har tillverkning i över 30 länder och säljer bilar i över 130 länder. 

Elbilar i Sverige

Elbilsförsäljningen i Sverige har tagit fart under de senaste åren.

Av årets alla nyregistrerade bilar var 32 procent elbilar under 2022, vilket var en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

– 2022 var det totalt 96 163 nyregistrerade personbilar som var elbilar. För år 2020 vara siffran 28 098, vilket innebär nästan en tredubbling på två år, säger statistiker Magnus Nyström, uppger SCB.

Andelen privatpersoner som kör elbil har också ökat markant.

– 2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, eller var privatleasade. För år 2022 var motsvarande siffra 51 procent, säger Magnus Nyström.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Allt fler tecknar försäkringar som inte gäller

2025 09 08

En försäkringsexpert går nu ut med en varning till svenska konsumenter.

Fler och fler svenskar tecknar försäkringar som ska ge en ekonomisk trygghet.

Det gäller även försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet eller sjukskrivning.

Men det är inte ovanligt att det är ett helt onödigt köp.

– Konsumenter vaggas tyvärr in i en falsk trygghet, säger försäkringsspecialist Håkan Carlsson från Konsumenternas Försäkringsbyrå, i ett uttalande.

Försäkringar för trygghet

Försäkringar som ska ge ett ekonomiskt skyddsnät vid arbetslöshet eller sjukskrivning har ökat i antal de senaste åren.

De marknadsförs under olika namn.

Det kan vara trygghetsförsäkring, låneskyddsförsäkring och utgiftsförsäkring.

”Mycket olyckligt”

Konsumenternas försäkringsbyrå flaggar nu för att många konsumenter inte har koll på försäkringsvillkoren, och därför inte alltid omfattas av den försäkring som införskaffats.

– De tror att de ska få ekonomisk hjälp i en besvärlig situation, men i stället har de betalat för något som inte gäller för dem. Det är mycket olyckligt, säger Håkan Carlsson.

– Läs alltid förköpsinformationen noggrant innan du köper en försäkring. Kontakta gärna försäkringsbolaget om något är oklart och beskriv din situation. Det kan spara dig både pengar och besvikelse.

Undvik fallgroparna

Det finns sätt att förebygga, för att inte hamna i en situation där en tecknad försäkring inte gäller när ett behov uppstår.

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger följande råd.

- Behöver du verkligen en extra försäkring? Gå igenom vilket skydd du redan har, till exempel från a-kassa och inkomstförsäkring. Är det värt att betala för mer skydd?

- Kontrollera om du uppfyller villkoren. För att försäkringen ska gälla krävs det ofta att du är tillsvidareanställd och fullt arbetsför när du tecknar försäkringen, vilket många missar.

- Läs det finstilta. Vad täcker försäkringen? Det finns ofta undantag. Exempelvis gäller många försäkringar inte vid sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa eller stress.

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen