ARLA: Därför måste mjölkpriset förändras omgående

2024 06 12

Mjölken behöver bli dyrare.

Det framhåller Arlas vd Cecilia Kocken.

Mjölkbönderna behöver få mer betalt per liter mjölk för att klara av att minska utsläppen, konstaterar Cecilia Kocken.

– Finns det ingen lönsamhet hos det enskilda företaget så kommer den bonden inte att kunna göra investeringarna som krävs för omställningen, säger hon till DN.

Hur mycket dyrare mjölkpriset behöver bli är svårt att svara på, enligt Arlas vd.

– I slutänden är det handeln som sätter priserna mot konsument. Men om bonden ska få kostnadstäckning för den här omställningen så är det drygt en krona till som bonden behöver få per kilo invägd mjölk. Skulle den tas ut mot konsument direkt så är det inte någon stor kostnad, säger Cecilia Kocken till tidningen och tillägger:

– Jag tror väldigt många skulle vara villiga att betala lite mer för att få en hållbar livsmedelsproduktion i Sverige.

Uppmanar konsumenter: ”Dela på kostnaderna”

Arla har tidigare uppmanat svenska konsumenter att anpassa sina inköp med anledning av den gröna omställningen i jordbruket.

– Om Sverige ska klara av den gröna omställningen i lantbruket behöver alla delar i kedjan från gård till konsument vara med och dela på kostnaderna, framhöll Cecilia Kocken i början av mars.  

– Jag är glad över att vi kan göra en ny höjning av priset till våra ägare Arlabönderna. Men livsmedelskedjor, politiker och konsumenter behöver framöver hjälpas åt att finansiera produktionen av klimat- och miljösmarta livsmedel. Bönderna kan inte stå för hela notan, tillade vd:n.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, beräknar att det kommer krävas 80 till 85 miljarder kronor i investeringar och 10 till 11 miljarder kronor i årliga åtgärder för att klara den gröna omställningen.

Fakta: Arlas mjölkpris

- Arlas 8 000 mjölkbönder, varav 2 000 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken.

- Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder.

- På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

Text: Redaktionen 

Foto: Arla Sverige


JUST NU: Explosioner väcker rysk stad – “låter som missiler”

2025 11 05

Invånarna i ryska staden Orjol har i natt fått vakna till ljudet av explosioner.

Staden har under natten varit under attack.

Det uppger lokala invånare, ryska medier och den regionala guvernören, rapporterar Kyiv Independent.

Ett flertal bilder och filmer har börjat cirkulera på sociala medier som visar hur staden lyser upp följt av ljudet av höga smällar.

– Enligt lokalbefolkningen lät det som att staden attackerades av missiler, uppger den ukrainska tidningen som hänvisar till nyhetskanalen Astra.

"Reaktivt vapen"

Det videomaterial som privatpersoner lagt ut på nätet uppges vara filmat omkring 1-1,5 kilometer från värmeverket i Orjol.

Det är just den anläggningen som varit målet för attacken. Nattens anfall är andra gången inom loppet av en vecka som Ukraina attackerat det aktuella värmeverket.

– Attacken utfördes med ett reaktivt vapen, antingen en missil eller en jetdriven drönare. I videorna hörs inga ljud från flyglarm, inget buller från luftförsvarssystem och inget karakteristiskt surrande från en drönare, uppger Astras analytiker.

Slagit till mot Lukoil

Andrey Klychkov, guvernör i Orjol, hävdar att ukrainska drönare riktat in sig på regionen och att ryska luftförsvarsenheter förstört drönarna.

Enligt guvernören skadades hus av fallande skräp från de förstörda drönarna.

Ukraina genomför löpande attacker mot rysk energiinfrastruktur för att försvaga den ryska krigsförmågan och därmed skydda sitt eget land.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Under gårdagskvällen attackerades ett Lukoilraffinaderi djupt inne i Ryssland i staden Ktsovo, 45 kilometer öster om Moskva.

Det är samma oljejätte som USA införde stenhårda sanktioner mot häromveckan.

Ryssland har inte kommenterat attacken, men påstått att landets luftförsvar avvärjt en attack i regionen.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 05

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen