Skräckresa på Europaflyg – rutorna krossades

2024 06 10

En flygresa mellan Mallorca och Österrike blev en chockupplevelse för passagerarna. 

En halvtimme före landning började flygplanet från Austrian Airlines skaka våldsamt.

Planet körde rakt in i ett åskoväder och en kraftig hagelstorm som inte plockades upp av radarn.  

Hagel stora som golfbollar slog ner på flygplanet, vilket fick allvarliga konsekvenser. Planets vindrutor krossades och nosen slets sönder.

– Enligt tillgänglig information skadades flygplanets två främre fönster, flygplanets nos och några paneler, framhåller Austrian Airlines i ett uttalande, enligt VG.

Lyckades landa

Eftersom flygplanet befann sig i allvarliga fara utfärdades ett mayday-anrop. 

Skräckresan fick dock ett lyckligt slut.

Piloterna lyckades landa planet utan några personskador.

Efteråt hyllas de av passagerarna.

– Det var inte förrän vi gick ut som vi såg att nosen på flygplanet saknades helt och hållet. Piloterna gjorde verkligen ett utmärkt jobb, säger Emmeley Oakley, en av passagerarna, till ABC News.

Enligt Oakley började flygplanet skaka när det närmade sig landning.  

– Jag tror att vi var cirka 20 minuter från landning när vi hamnade i ett moln av hagel och åskväder, och turbulensen började, säger hon till ABC News.

– Vi kunde definitivt känna och höra när haglet dundrade ner på planet. Det lät som stora stenar.

Oakley uppskattar att det tog cirka två minuter att flyga genom hagelstormen.  

– Telefoner och muggar flög omkring i planet och några människor skrek av rädsla, säger hon och berömmer flygpersonalen.

– De gjorde ett riktigt bra jobb med att lugna ner dessa människor.

Jordskred i området

Haglen utlöste också ett jordskred i närheten av Tyrolen i Österrike.

Enligt österrikiska medier förstördes ett 20-tal bilar i ovädret.

Foto: A. B. Ghita

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal i Sverige kommer förbjudas

2024 09 18

Inom kort kommer ett antal telefonsamtal i Sverige att förbjudas.

Detta eftersom Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat beslut om nya regler för vilka samtal som svenska teleoperatörer ska stoppa.

Syftet med regeländringen är att minska risken för att folk utsätts för bluffsamtal från utlandet.

– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.

"Kommer ge stor effekt"

Många av samtalen som myndigheten pekar ut kommer från utlandet, men maskeras som att de ser ut att ringas från ett svenskt nummer.

Det är bland annat dessa samtal som PTS hoppas komma åt – genom att teleoperatörerna helt enkelt ska stoppa samtalen från att komma fram.

– Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons i ett pressmeddelande.

Blir allt vanligare

De skarpa reglerna ersätter det som tidigare enbart var en vägledning för operatörer och som publicerades av PTS förra året.

Tack vare den har redan flera samtal kunnat blockeras, men nu skärps alltså regelverket.

Det innebär i korthet att bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer förbjuds på så sätt att operatörer blockerar dem.

Samma sak ska gälla motsvarande samtal som ser ut att komma från svenska mobilnummer, förutsatt att det kontrollerats att numret inte används i utlandet.

I vissa fall ska operatörerna blockera nummerpresentationen istället för att stoppa själva samtalet.

– Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör, understryker Post- och telestyrelsen.

Utreder bluff-sms

Utöver samtalsförbuden utreder PTS parallellt frågan om bluff-sms.

Att det skickas textmeddelanden med förfalskade avsändarnamn, till exempel banker eller myndigheter, är en annan form av växande bedrägeri över telefon.

I nuläget saknar PTS effektiva verktyg för att reglera metoden, men utreder just nu om det går att agera mot problemet.

De nya samtalsreglerna för nummer i fasta nätet träder i kraft 4 november 2024. Motsvarande för mobilnummer börjar gälla 3 mars 2025.

Foto: B. Mars

Text: Redaktionen


Reseavdraget ändras – här är nya summan

2024 09 18

Skatteavdraget för resor till och från arbetet kommer att justeras.

Det meddelar regeringen i dag, tisdag.

Regeringen föreslår att beloppsgränsen för avdrag för arbetsresor höjs från 11 000 kronor till 13 000 kronor.

Höjningen aviseras i regeringens höstbudget och bedöms öka skatteintäkterna med 570 miljoner kronor per år.

Det här gäller 

Dagens beloppsgräns innebär att avdrag endast får göras på resor som sammanlagt överstiger 11 000 kronor per år. Det är endast kostnaden som överstiger 11 000 kronor som man har rätt att göra avdrag på.

Nu höjs alltså beloppsgränsen till 13 000 kronor per år.

Regeringen kommenterar beslutet i ett pressutskick.

– Beloppsgränsen är inte indexerad och behöver justeras med jämna mellanrum för att inte urholkas. Någon justering av beloppsgränsen har inte skett sedan den 1 januari 2017. Regeringen anser därför att gränsen bör höjas till 13 000 kronor, framhåller Tidöregeringen.

Då träder nya gränsen i kraft

Den nya beloppsgränsen föreslås träda i kraft från och med 1 januari 2026.

Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Omfattande fusk

Regeringens besked kommer endast några dagar efter att Skatteverket meddelat att man kommer utöka sina kontroller av reseavdraget.

Detta sedan över 600 miljoner kronor i felaktiga avdrag upptäckts under 2022 och 2023, rapporterar Vi Bilägare. Felaktiga utbetalningar har i synnerhet utgått till bilister som ansökt om avdrag trots att de inte har rätt till det.

Efter avslöjandet öppnade finansminister Elisabeth Svantesson (M) för förändringar i reseavdraget.

– Det är en diskussion vi måste ha med Skatteverket, sade hon till Sveriges Radio.  

Reseavdrag för bilresor kan bara användas av den som tjänar minst två timmar per dag på att jobbpendla med bil jämfört med att åka kollektivt.

Under 2023 gjorde 900 000 svenskar reseavdrag. Det finns inga uppgifter om hur många av de som gjort reseavdrag som åkt bil, respektive hur många som har åkt kollektivt.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen